Technické služby města Pelhřimova, jak uvedl jejich mluvčí Jaroslav Záběhlík, 
v těchto dnech sypaly silnice pouze preventivně.

„Na Pelhřimovsku zatím žádné nehody kvůli ledovce nevznikly. Vozy máme připravené a posyp nakoupený, na zimu jsme připraveni už měsíc," dodal Záběhlík.

I policisté byli podle vedoucího pelhřimovského dopravního inspektorátu Rostislava Sůvy na příchod námrazy připraveni. S ohledem na počasí zesílili hlídky na dvojnásobek, ale naštěstí problémy 
s ledovkou nemuseli řešit.

Pelhřimovsko často mívá mírnější zimu než další výše položené oblasti Vysočiny, přesto se nabízí otázka, zda by někde nestálo za to v zimě zpřísnit dopravní značení. 
V okrese alespoň podle dostupných map značky Zimní výbava ani značky nařizující použít sněhové řetězy nejsou.

Krizová místa

„Zatím jsme podnět na umístění této značky nezaznamenali," řekl Sůva s tím, že pokud by pak tato značka někde byla, policie by tam zpřísnila kontroly. Krizovými místy, kde kamiony na sněhu často uvíznou, jsou podle něj třeba kopec u Myslotína, dále stoupání mezi Pravíkovem a Božejovem anebo kopec před Rozkoší za Humpolcem.

Dříve byla značka Zimní výbava, kde je v modrém kruhu auto se sněhovou vločkou, umístěna třeba u Křelovic. Když ale byla uzákoněna povinnost mít v případě špatné situace či její hrozby zimní pneumatiky, značka byla odstraněna.

Značka s vločkou je přísnější: přikazuje totiž řidičům mít zimní gumy nebo řetězy od 
1. listopadu až do konce března vždy, nezávisle na počasí.

Starosta Křelovic Jaromír Dolejš nevidí v odstranění značky problém a nevolá po zpřísnění značení. Říká, že v údolí u nedaleké papírny někdy kamiony silnici zatarasí, ale to je podle něj dáno spíš jejich špatným technickým stavem či vybavením.

Jak starosta Dolejš doplňuje, v minulosti se řešila spíše otázka toho, zda v Křelovicích a jejich okolí sypat solí, nebo štěrkem.
Další možností zpřísnění je značka Sněhové řetězy, která přikazuje nasazení řetězů, například v případě souvislé vrstvy sněhu na vozovce.

Třeba v úseku mezi Hříběcím a Bělou si ji na základě dotazu Deníku umí představit Martin Hřava, šéf autoškoly, která sídlí v Počátkách.

Podle něj by tato značka mohla platit pouze pro vozidla nad dvanáct tun. Zmíněný úsek občas při sněhové kalamitě ucpou kamiony, které kvůli výšce neprojedou mezi Horní Cerekví a Počátkami.

Jak ale dodává Radoslav Kovář z Krajské správy 
a údržby silnic Vysočiny 
(KSÚS), vyčlenit tuto značku pro konkrétní místo není zrovna jednoduché.

Úsek, na kterém platí, totiž musí být avizován dopředu 
ze všech silnic, po kterých se 
k němu dá dojet. Na umístění značky se musí dohodnout odborníci z odboru dopravy příslušného města, dopravního inspektorátu policie a také KSÚS. Radoslav Kovář dodává, že zatím žádný podnět od těchto zmíněných ani odjinud na nějaké zpřísnění dopravní značení v okrese nevyšel.

Mít šanci jet 
také jinudy

Hříběcí je místní částí města Horní Cerekev. Jeho starosta Jaroslav Andrle říká, že se 
o možnostech umístění značky Sněhové řetězy v kopci nad vsí bude zajímat.

„Samozřejmě víme, že to je otázka diskuse s odborníky, nelze jí vyřešit ze dne na den 
a řidiči by museli mít možnost někde si řetězy nasadit, anebo se včas rozhodnout, že pojedou jinudy," reagoval starosta Andrle.

Počet silničních úseků, které kamiony v zimě zatarasí, se dlouhodobě snižuje tím, že se víc solí. Na druhou stranu sůl může za určitých podmínek napáchat škody na přírodě.

Jak jezdit na ledu

Námraza na silnici oživila diskuse o tom, jak jezdit na náledí. Už zmíněný Martin Hřava z počátecké autoškoly vysvětluje, že hlavní je zpomalit, přemýšlet u řízení a v kritické situaci například smyku nezpanikařit. „Kdo nemá zkušenosti s jízdou na náledí, může si u autoškoly dokoupit kondiční hodiny. Při nich je nejprve v učebně seznámen se zásadami bezpečné jízdy a ty si pak vyzkouší v provozu," říká Hřava. Co se týká škol smyku, tedy jízdy na ledu, ty podle něj nabízejí specializovaná školicí střediska – třeba v Jihlavě. Tradiční radou při smyku je ubrat plyn, nepoužívat brzdu a sešlápnout spojku. Způsob vyrovnání smyku závisí na tom, kde má vůz náhon a kde má uložen motor.

Jan Mazanec, Denisa Šimanová