Nejvýznamnější bariéru pro zvěř, kterou je celý úsek dálnice od Koberovic až po Velkou Bíteš, sledují odborníci už dvacet let. „Před dvaceti lety se tady opakovaně objevovali losi, kteří se pokoušeli dálnici u Humpolce překonat. Dokonce jsme tam sledovali losa, který se dálnici pokoušel překonat tři dny. Nakonec jsme ho museli uspat a převést na druhou stranu,“ přemítal Václav Hlaváč z Agentury ochrany přírody a krajiny České republiky.

Silničáři zahájili letošní práce na modernizaci dálnice D1.
VIDEO: Silničáři zahájili letošní práce na dálnici D1 u Ostrovačic

Dva ekodukty letos vzniknou na D1 nedaleko Humpolce a mezi Velkým Beranovem a Měřínem.Dva ekodukty letos vzniknou na D1 nedaleko Humpolce a mezi Velkým Beranovem a Měřínem.Zdroj: mapy.czZmíněné lokality jsou součástí významných migračních koridorů, které mají právě na vznikající ekodukty navazovat. „Jsme si jisti, že zelené mosty nad dálnicí bude intenzivně využívat široké spektrum zvířat od těch nejmenších bezobratlých až po velké savce, šelmy a kopytníky,“ řekl Václav Hlaváč.

Ekodukty plynule propojují ekosystémy na obou stranách dálnice, proto podle slov Václava Hlaváče přilákají i drobné savce, hmyz nebo plaze.

Když se na konci šedesátých let obnovila výstavba dálnice D1, na ekologii se ohled příliš nebral. Speciální mostní objekty teď ale dopravní tepny přetínají hned na několika místech republiky. „Jsme si jisti, že to nebude případ jiných ekoduktů, které byly často stavěné bez nějakých odborných podkladů na místech, kde v současné době nejsou využívané,“ naráží Hlaváč například na Pražský okruh.

Tomáš Novák, jednatel společnosti Seneb.
Pomazánky od Tomášů z Pelhřimova musely zamířit z prodejen na internet

Odborníci přes ekologii usilovali o vybudování zmíněných nadchodů v klíčových oblastech řadu let. V rámci modernizace D1 se jim nakonec podařila prosadit výstavba čtyř ekoduktů. Zazelenat by se měly ještě letos. „Délka jejich výstavby koresponduje s časem modernizace jednotlivých úseků D1, na kterých se ekodukty nacházejí,“ sdělil ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Stavba všech čtyř ekoduktů na dálnici vyjde zhruba na 230 milionů korun.

Vznikající ekodukty na dálnici D1

u Humpolce* - 94,760. km (71,5 milionů korun)
mezi Velkým Beranovem a Měřínem* – 128,800. km (27,5 milionů korun)
za Velkou Bíteší ve směru na Brno – 169,740. km (57 milionů korun)
za Velkou Bíteší ve směru na Brno – 175,611. km (70,7 milionů) korun

*ekodukty vzniknou ještě letos