„Chybí síť cyklostezek, které by cyklistům umožnily poznat pěkná zákoutí okresu, zajistily bezpečnost a zvýšily zájem lidí o tak krásný sport. Jezdit kolem Stráže nebo v Sadech, aby se dětem nic nestalo, opravdu není na úrovni. Hodlá radnice v rámci propagování Zdravého města Pelhřimov udělat něco pro své cyklisty? Vychutnávat si krásy přírody jízdou třeba po Rynárecké silnici skutečně nelze," píše jeden z diskutujících na webu města Pelhřimova.

Písek a štěrk

S názorem částečně souhlasí i propagátor cyklistiky Václav Hunal z Rynárce. „Pokud už se děti někde jezdit na kole naučí, tak pak často musí jezdit v silničním provozu. Přitom třeba rovina z Pelhřimova do Rynárce si říká o vybudování cyklostezky. Stezka v Sadech je velmi pěkná, ale potřebovala by protáhnout do Radětína," říká Hunal s tím, že nové cyklostezky by ani nemusely být tak drahé, pokud by se místo asfaltu použil jemný štěrk a písek.

Stejný názor má nadšený cyklista a ředitel ZŠ Komenského v Pelhřimově Martin Skořepa. „V Rakousku používají směs uválcovaného písku s kamínky, což je úžasné, protože povrch vodu vsaje a po dešti se netvoří louže. A když děti upadnou, nejsou tak sedřené jako na asfaltu," vysvětluje. Pokud jede s dětmi na školní výlet na kolech, je to prý o strach. Cyklostezky by se podle něj mohly vybudovat na Křemešník nebo Hejlov.

Tudy dosud jezdí lidé na horských kolech po cyklotrasách. „Ty jsou výborné a člověk na nich téměř nepotká auto, a je tam pěkná příroda," říká i sportovní redaktor Deníku Kamil Vaněk.

A spolu s ostatními nadšenci jmenuje vyhlášené cyklotrasy: kromě už zmíněných je to trasa na Želiv přes Sedlici, pak na Orlík a dále třeba dlouhá lesní trať z Mezné přes Kamenici až do Černovic. Slabina je v tom, že některé jsou nevhodné pro běžná kola a pro rodiny s dětmi.

Město Pelhřimov si zájem cyklistů uvědomuje, jak potvrzuje i vedoucí investičního odboru Josef Koňák, ale řada projektů, třeba zmíněné prodloužení do Radětína, stojí na výkupech pozemků. „Snažíme se domluvit s majiteli, ale zatím jsme se nedohodli," říká Koňák. Podle něj existuje vize, že cyklostezky by paprskovitě „vyvedly" kolaře z města na klidnější a zajímavější cyklotrasy. Jedním ze směrů má být i Starý Pelhřimov, kde ale vše závisí i na úpravách ulice Pražská, která se má zúžit na dva pruhy a uprázdněné místo má zaujmout cyklostezka.

„Ideální je, když se i při opravách dalších silnic a ulic bude dopředu přemýšlet nad možnou cyklostezkou. Třeba při opravě silnice do Rynárce se na to bohužel nemyslelo," dodává další fanda cyklosportu, ředitel ZŠ Pražská v Pelhřimově Luděk Charouzek. Chápe, že na cyklostezky je těžké sehnat peníze, ale prozatím by podle něj stačilo třeba vydat jednolistovou mapu, ze které by i třeba turista z Děčína vyčetl, že modrou turistickou značku u Kamenice na kole projede, kdežto žlutou u Služátek ne – a cyklotrasy kopírující silnice značit nepotřebuje.

„Každopádně Pelhřimovsko je jeden z nejvhodnějších regionů pro cykloturistiku. Je tu dobré značení turistických tras a řada polních i lesních cest. Nejsou tu ani nudné roviny ani příliš velké kopce," jmenuje důvody pro rozvoj cyklotratí Charouzek.

Jan Mazanec