Jak říká Deníku, z jižních Čech ho do Humpolce pozvala místní radnice, konkrétně odbor životního prostředí a památkové péče. „Jak je vidět, vedoucímu odboru Františku Kocmanovi na zeleni ve městě záleží,“ zdůrazňuje. Miroslav Kohel je špičkou ve svém oboru. Deník ho zastihl, jak se v předklonu pohybuje několik metrů od jedné z urostlých lip a v opatrně vyhloubené brázdě kontroluje kořeny. „Pravda je bohužel taková, že stromy na staveništi po nájezdu strojů často utrpí. Kmeny sice chrání dřevěné bednění, ale bagr likviduje jejich kořeny hodně necitlivě. Prostě při hloubení jam několik metrů kořeny doslova vyrve ze země. Jenže to může do budoucna strom nenávratně poškodit a on časem uschne,“ vysvětluje Deníku.

Miroslav Kohel praktikuje jinou metodu. Sice pracnou, ale šetrnou. V přesně spočítané vzdálenosti od kmene vyhloubí brázdu a obnaží stromové kořeny. Ty pak jeden po druhém odštípne nebo odřízne pilou. Řezy natře speciálním balzámem. „Chápu, že stavební firma nechce, aby jejich novou silnici nebo chodník po pár měsících zničily prorůstající kořeny, ale jde to zařídit jinak. Aby kořeny nedorůstaly a strom přežil,“ vysvětluje. Skalka není jediné místo, kde Miroslav Kohel takto ochraňuje stromy. „Mám zkušenost z různých staveb, ale ne všude jsem vítaný. Stavaři mě občas posílají, no víte kam,“ dodává s úsměvem.

Na Skalce v Humpolci pracuje firma Porr. Stavbyvedoucí Jiří Šmergl arboristu nikam neposílá, naopak má pro jeho práci pochopení. „Těch lip by bylo opravdu škoda. Kmeny jsou sice zabedněné, ale bourání by jim neprospělo,“ poznamená. Stavební stroje budou Na Skalce dunět ještě celý týden. Pak se dělníci pustí do kanalizace a nového osvětlení.

Kompletní revitalizace dlouhodobě zanedbaného vnitrobloku bytových domů Na Skalce přinese Humpolci dostatečný počet parkovacích míst. „V současnosti totiž v lokalitě nejsou žádná legální parkovací stání, automobily parkují nadivoko na trávnících,“ říká starosta Petr Machek. Děti se mohou těšit na plochy pro hry a zábavu. Mnohem lépe budou vypadat místa pro odpadní kontejnery. Dešťová voda už nebude po komunikaci volně téct, ale vsákne se. Podle mluvčího radnice Jiřího Aujezdského cena zakázky překročí dvaadvacet milionů korun bez daně. Společnost Porr ukončí práce posledního října.