Zatím cestáře nezaměstnávalo a nezaměstnává odklízení sněhu. Jiné činnosti, které jsou spojeny se zimní údržbou, ale podle vlastních slov zajišťují jako v kterýchkoliv předcházejících letech. „Mírná zima je pro nás nepřesný pojem. Průběh zimy nelze z pohledu údržby posuzovat podle teplotních propadů nebo množství sněhu, ale na základě potřebnosti provádět zásahy na základě vlivu počasí pro sjízdnost komunikací,“ poznamenal ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny (KSÚSV) Radovan Necid.

Z pohledu cestářů si tak prosinec 2019, poslední ucelený měsíc současné zimy, vyžádal dvacet sedm výjezdových dnů, tedy dnů, kdy vyjížděly sypače, zatímco dny bez výjezdů tak zůstaly jen čtyři. „Zde lze vidět, že výjezdových dnů je více, než by se na první pohled zdálo, a nelze tedy konstatovat, že by zima byla mírnější než v předcházejících obdobích,“ doplnil svůj pohled na charakter současné zimy ředitel vysočinských cestářů.

Podle Radovana Necida problém zim, jakou je třeba právě ta současná, spočívá ve střídání teplot okolo nuly. Posyp na zajištění sjízdnosti silnic v těchto podmínkách vyžadují třeba jen některé části silnic.

Zima potrvá až do března

V každém případě platí, že v oblasti personální, technické a materiální jsou jednotlivá pracoviště zimní údržby zajištěna ve standardním rozsahu. „Čtyřiadvacetihodinová dispečerská služba v Jihlavě slouží také potřebám integrovaného záchranného systému, občanům kraje a všem uživatelům komunikací v republice,“ připomenul Radovan Necid.

Kolik se díky méně nákladné údržbě silnic, když cestáře nezaměstnává odklízení sněhu, ušetří, nechce ale ředitel KSÚSV nyní přibližně v polovině ledna spekulovat. Zimní období trvá do konce března a z různých stran zaznívá, že bez sněhu celá zima zůstane jen sotva.

Radovan Necid v tuto chvíli předpokládá, že případné úspory se promítnou pouze do malé části nákladů. „Ostatní náklady, hlavně personální, zůstávají v podobném rozsahu jako při minulých zimách. Když neošetřujeme silnice, mají zaměstnanci každodenní náhradní program. V tomto období něco ušetříme na posypových materiálech, některých službách a výkonech, které v danou chvíli nejsou potřeba, ale peníze od zřizovatele využijeme zcela v letním období,“ odhaduje uprostřed zimy ředitel vysočinských cestářů.

Uspořené prostředky KSÚSV použije na posezonní údržbu komunikací nebo přímo na letní údržbu.

K opatrnosti ředitele organizace vedou mimo jiné zajímavá čísla z let 2008 a 2009, kdy se všeobecně tvrdilo, že tehdy šlo v únoru o podobné zimy. „Ale z pohledu našich analýz šlo o dvě nesrovnatelná období. V únoru 2008 byl výkon naší techniky v celkové délce 6 931 kilometrů a v únoru roku 2009 bylo najeto 498 178 kilometrů,“ poukázal na zajímavé srovnání Radovan Necid.

Náklady KSÚSV za zimu v minulých letech

2016/2017 - 196 milionů korun

2017/2018 - 215 milionů korun

2018/2019 - 222 milionů korun

Poznámka: Náklady za zimní období od 1. listopadu do 31. března.