A jak sami říkají, na zimu jsou připraveni, jak po stránce posypového materiálu, tak po stránce výjezdové techniky, která byla naposledy zkontrolována 25. října.

„Na skladech máme nyní 2 900 tun soli a zhruba okolo dvaceti tisíc tun inertního posypu. Tento materiál by měl stačit na průměrnou zimu. Ovšem záleží na tom, jaká zima vlastně bude," nechal se slyšet vedoucí výrobního oddělení pelhřimovských silničářů Pavel Kunst.

O tom, zda nás čeká mírnější průběh zimy, nebo naopak období bohaté na sněhové vločky, je nyní podle meteorologů předčasné hovořit. Jasné je však jedno. Letošní začátek listopadu byl jen nepatrně teplejší než ten loňský  a předloňský.

„V letošních prvních třech listopadových dnech počasí odpovídalo ročnímu období. Průměrné denní teploty se pohybovaly od 6,2 do 9,9 stupně Celsia a denní maxima mezi deseti až dvanácti stupni Celsia, což odpovídá dlouhodobým normálům. Noční minimum kleslo 1. listopadu až k bodu mrazu, v dalších dnech pak kolísalo kolem pěti stupňů Celsia," přiblížil průběh počasí uplynulých dní vedoucí Observatoře v Košeticích Milan Váňa. Ten dodal, že nejvyšší teplotu, 16,9 stupně Celsia, v Košeticích naměřili 1.listopadu 2008.

Naopak nejchladnější začátky listopadu byly v letech 2009, 2006, 1991 a 1980. „Denní průměry se v těchto letech pohybovaly kolem nuly a minima klesala až k minus pěti stupňům Celsia," zhodnotil Milan Váňa.

I přesto, že počasí je zatím příznivé, cestáři v těchto dnech osazují silnice sněhovými zábranami. Ty mají totiž při cestách stát do 15. listopadu. „Už máme přibližně čtvrtinu zásněžek osazenou. Dohromady jich u cest v regionu bude stát sedm a půl tisíce kusů," uvedl dlouholetý cestář.

Silničáři na Pelhřimovsku obhospodařují okolo devíti set kilometrů silnic druhé a třetí třídy. Dalších zhruba devadesát kilometrů tvoří silnice prvních tříd. A právě některé z nich patří podle Pavla Kunsta k takzvaným rizikovým úsekům. „I ty se u nás vyskytují. Ovšem nejsou tu úseky, které by byly označeny značkou Zimní výbava. Tu zde nemáme. Mezi obtížnější úseky se řadí vozovky s kamionovou dopravou. Pro příklad je to třeba úsek od Obrataně do Pelhřimova. Ale na druhou stranu na hlavním tahu z Pelhřimova do Humpolce, který je nově opravený, se problémy vesměs nevyskytují. Samozřejmě pokud tam nedojde k nějaké dopravní nehodě," přemítal Kunst.

Jaký průběh zimy by byl z pohledu silničářů nejlepší? Ti by si přáli, aby byl trvalý mráz, nefoukalo a teploty se pohybovaly okolo minus pěti stupňů Celsia. „Dobré pro nás nejsou teploty okolo nuly a pak takzvané mokré sněžení, které dělá problémy. Pokud přijdou větry, tak je vždy lepší, když fouká jeden den než více dní. To se pak silnice zavanou," uzavřel vedoucí výrobního oddělení pelhřimovských silničářů.