Návrh mluví také o snížení hranice pro odebrání řidičského průkazu u začínajících řidičů po dobu dvou let, a to na šest bodů. U ostatních řidičů zůstává tato hranice na dvanácti bodech. „Myslím si, že je to radikálně snížené. Je ale pravda, že mladí lidé, nebo začínající řidiči by měli dávat větší pozor, protože někteří začnou po autoškole jezdit přes limit a dělají víc chyb než starší řidiči. Bodovou hranici bych dal ale asi na devět bodů, šest je až moc. Myslím si, že není správné, aby měli až o polovinu bodů méně,“ řekl Jan Sochor, který si v těchto dnech dělá řidičský průkaz na motorku.

Změny bodového systému mají platit od roku 2022. „Návrh postihuje přísněji záměrné porušování předpisů jako jízda pod vlivem alkoholu, vysoké překročení rychlosti, ale také nevěnování se řízení kvůli telefonování nebo psaní zpráv na mobilu. Bodový systém zároveň zmírňuje postihy za špatné parkování, porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do deseti kilometrů za hodinu, kdy se snižuje horní hranice pokuty na místě z dvou tisíc korun na tisíc pět set korun a body se nezapisují,“ sdělil ministr dopravy Karel Havlíček.

Při nehodách umírá přes pět set lidí

Novela zákona o silničním provozu se tak snaží zvýšit bezpečnost na silnicích. Při dopravních nehodách totiž v Česku ročně umírá přes pět set lidí a více než dva tisíce je těžce zraněno. „Tvrdší sankce za nekázeň v oblasti neuposlechnutí na dechovou zkoušku či vyšší hladinu alkoholu, to je úplně bez diskuze. Zrovna na Vysočině se poslední dobou setkáváme téměř denně s řidiči, kteří havarují a dvě promile v krvi u nich není nic ojedinělého. Když tam budou postihy přísné a přísnější, tak s tím lze jenom souhlasit,“ konstatovala policejní mluvčí Dana Čírtková.

U menších prohřešků může policie vyřešit na místě přestupek také domluvou. Naopak u nejzávažnějších přestupků může nově řidič přijít o řidičské oprávnění až na tři roky. Dosud byla nejdelší doba zákazu řízení dva roky. „Je pravdou, že začínající řidiči a méně zkušení řidiči neznají své schopnosti a možnosti vozidla. Tato kombinace pak způsobí dopravní nehodu. Vyšší sankce by tak z mého pohledu měla vést k vyšší pozornosti a opatrnosti těchto řidičů. Protože by se rychle vybodovali a řidičský průkaz by neměli. To je určitě krok správným směrem,“ souhlasila s návrhem Čírtková.

V rámci připomínek se také do návrhu přidala povinnost řidiče nosit reflexní vestu při vystoupení z auta do vozovky v případě nouzového stání i v obci, nově je v silničním zákoně také výslovně zakázáno parkovat na chodníku.