Na nepřehledné křižovatce na Mariánském náměstí stále dochází k dopravním nehodám, a to i přesto, že ve směru od Pelhřimova na Soběslav je umístěna dopravní značka Stop.

Problém je hlavně v tom, že kvůli nárožím domů je tam horší výhled do samotné křižovatky. Místní řidiči až takový problém nemají, ale horší je to s přespolními, kteří to 
v místě neznají.

„Loni jsme tam měli nahlášeny tři nehody a letos jednu. Je ale možné, že k drobnějším nehodám nás řidiči ani nevolají a vyřeší si to mezi sebou," řekla jihlavská mluvčí Policie ČR Monika Pátková.

Město proto ve spolupráci 
s Krajem Vysočina loni přistoupilo k vypracování technické studie, jak nejlépe vyřešit tento bolestivý bod Černovic. Vznikly tři varianty – klasická křižovatka do tvaru kříže a dvakrát byl navržen kruhový objezd. V jedné verzi má pravidelný tvar a v té druhé nepravidelný.

„Zastupitelé se dohodli, že nesouhlasí s variantami Kraje Vysočina, které zahrnovaly do Mariánského náměstí kruhový objezd. Ten je pro nás nepřijatelný, ale protože jednou z variant byla také průsečná křižovatka, vzali jsme ji jako podklad pro práci architekta, a ten zpracoval návrh zahrnující jak dopravní situaci, tak zbytek náměstí. Ten totiž ve studii kraje nijak řešen není," dodal starosta.

Řidiči se zavčas vzájemně nevidí

Křižovatka je v návrhu řešena tak, že by komunikace nově vedly jinudy, než je tomu 
v současnosti. Důvod je jednoduchý – musí se tam vyřešit právě ony kritické rozhledové poměry. V praxi to znamená jediné – silnice by se v místě přesunuly a městu by vznikly obslužné plochy pro obchody či předzahrádky.

„Nyní je ještě předčasné jásat nad výsledky, ale zatím nacházíme s krajem shodu, 
a to je hlavní. My budeme nyní postupovat tím, že budeme studii dál rozvíjet. Pokusíme se ji dotáhnout do takové fáze, abychom ji mohli realizovat," přiblížil starosta. Konkrétní termín vlastní realizace úprav však zatím není jasný.

Před čtyřmi lety přibyla před křižovatkou optická psychoakustická brzda. Barevné pásy, které při každém najetí auta vydávají drnčivý zvuk, mají za úkol motoristy zpomalit. Jenže i to už postupem let ztrácí na svou účinnost. Pásy jsou opotřebované a problém zdaleka neřeší.