V asi kilometrovém úseku tam „vygumovali“ tři přechody pro chodce, zůstal jediný. Vedení města nejméně jeden chce obnovit, ale čeká na celkovou opravu státní silnice.

Někteří lidé přitom zrušení ani nezaregistrovali, nikde o tom informace není. Zatímco u vlakového nádraží a benzinky za ním přechází minimum lidí, poblíž Agrostroje už jich nebývá  málo.

„Myslel jsem, že bílá barva je jen zašlá po zimě. Chodím tudy pořád dál,“ pokrčil rameny muž středního věku, který po zrušeném přechodu kráčel od Agrostroje do protější ulice U Pekárny. Během 15 minut to byl pátý člověk, který tudy prošel. Jednomu dokonce asi ze zvyku zastavili řidiči. Správně by chodec měl jít  celkem půl kilometru k světelnému přechodu u bazénu a po druhé straně zpět, anebo osm set metrů k přechodu u vlakového nádraží a zpět.

„U bazénu jsem ale s kočárkem přestala přecházet poté, co jsem měla zelenou a řidič z ulice Pod Náspem taky, a málem mě přejel. Proto mi teď vadí, že tady přechod nebude,“ řekla paní Michaela, která v lokalitě U Pekárny bydlí a průtah někde přejít musí.  

Přechody na státní silnici nařídil zrušit krajský úřad, ale na základě stanoviska policie. Té u všech tří přechodů vadila jejich přílišná délka a to, že bez přestávky překlenují čtyři pruhy. U dvou je navíc důvodem chybějící osvětlení a bezbariérovost. Dosud to nevadilo, ale nyní se zpřísnily normy.

Až po celkové opravě

Na přechodu u Agrostroje už došlo ke zranění chodce. „Zebra“ jednak nebyla za horizontem ze směru od Kamenice dobře vidět a jednak situaci komplikovaly dvě nedaleké odbočky. Když řidič jedoucí od Kamenice v levém pruhu zastavil kvůli chodcům, šofér v pravém pruhu si myslel, že to je kvůli odbočení, a projel vedle něj přes přechod plnou rychlostí.

„Krajský úřad konstatuje, že lze obnovit přechody pro chodce v těchto lokalitách, musí však být splněny zákonné i technické podmínky,“ uvedla vedoucí krajského odboru dopravy Hana Strnadová. Technicky to znamená, že by stačilo vybudovat dělící ostrůvek, přechod jinak nasvítit a zrušit obrubníky. Na tom už se ale musí finančně podílet také pelhřimovská radnice.

Vedení města netušilo, že se přechody zruší tak rychle. „Víme, že to lidi trápí. Chceme určitě buď jeden, nebo dva přechody obnovit podle nových podmínek. Ale nemá smysl to dělat teď, když se chystá oprava průtahu,“ říká pelhřimovský starosta Leopold Bambula s tím, že město by během opravy uvažovalo třeba i o doplnění cyklostezky. „Projektovou dokumentaci na přechody má každopádně město připravenou,“ dodává vedoucí hospodářského odboru Stanislav Kropáček.

Vše závisí na vlastníkovi silnice, a tím je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Plánovaná oprava je projekčně připravena, ale o její zařazení do rozpočtu na letošní rok jsme ani neusilovali, protože probíhají opravy silnice II/602 a začne náročná akce v ulici Slovanského bratrství,“ uvádí  ředitelka krajské pobočky ŘSD Marie Tesařová. Město podle ní do doby oprav může využít provizorní řešení typu přechodu s mobilními prvky.

 Normám vyhovuje přechod u bazénu, který se ale předělával s celou křižovatkou. Na tom se s ŘSD podílelo asi 2,5 miliony korun město. Tolik by obnovené přechody nestály.

Jedinou zebrou přechodem v Pelhřimově, která se letos má vylepšit, je přechod pod městským úřadem v tříproudové Pražské ulici. Ten také nesplňuje normy, je frekventovaný a došlo na něm k vážnému zranění. „Dohodli jsme se na instalaci mobilního dělícího ostrůvku,“ říká vedoucí městského odboru dopravy Lenka Mikolášková. S financováním osvětlení chce město čekat na krajský grant.

Jan Mazanec