Přes obec prochází krajská páteřní silnice mezi Pacovem a Lukavcem, ale kromě kamionů pro lukavecký dřevo- zpracující podnik tu jezdí i tranzit z Táborska na dálnici D1. Na dvou místech v obci je silnice zúžená, v kritických místech už byly nehody včetně poškození chalup.
Obchvat se plánuje deset let, intenzivně pět. „V roce 2006 se v územním plánu schvalovalo využití území na stavbu obchvatu a nikdo neprotestoval,“ popisuje případ starosta Salačovy Lhoty Martin Malina. Pak začala projektová příprava a kraj našel dotace a peníze na spolufinancování.

Zlom ale přišel při získání souhlasu vlastníků. „Drtivá většina jich podepsala, i když to nebylo tak výhodné. Ale udělali to v zájmu obce a s vědomím toho, že doprava ničí naše zdraví,“ dodává starosta. Dva nepodepsali. Obec navrhla výhodnou směnu pozemků: za díl u obchvatu dostanou čtyři na „obecním“. Oba na nabídku kývli, ale manželé Švecovi nakonec couvli.

„Začali nově žádat ještě odkup obecní cesty k výměnou nabízeným pozemkům. I když je zde problém s věcným břemenem, po dohodě s krajem jsme na to přistoupili a cestu jim nabídli,“ říká Malina. Jenže ani to Švecovi nepřijali. Starosta už neví, co chtějí, a má dojem, že schválně stavbu zdržují.

Východní cestou

Jiří Švec ale tvrdí, že o zdržování ani peníze mu nejde. „Chci, aby obchvat vedl po východní straně obce, kde by navíc byl kratší. Na západě zabere příliš orné půdy a znehodnotí katastr. Vlastníkům zůstanou jen takové klíny,“ tvrdí zemědělec v penzi. A dodává, že se ještě neuskutečnily pozemkové úpravy, které prý hranicemi dále „zamíchají“. Jenže starosta oponuje: právě po scelování pozemků by klíny zmizely. Švec ale trvá na svém a žádné nabídky už nechce. Proč to ale neřekl hned? „Ano, chtěli jsme výměnu, ale pak jsme to přehodnotili,“ říká a ptá se, kdo vybral trasu obchvatu.

„Bylo několik variant ze západní i východní strany. Tato vyšla jako nejekonomičtější a nejvýhodnější pro dané území i s ohledem na ochranu přírody,“ reaguje vedoucí krajského odboru dopravy Hana Strnadová. Na východní straně by došlo k záboru lesa, stavbě dvou mostů a hrozila petice kvůli přepětí biokoridoru.

Přeprojektování trasy na druhou stranu obce by navíc znamenalo časové zdržení a další miliony navíc. Kraj už po blokaci obchvatu Jamného u Jihlavy naznačil, že by uvítal legislativu umožňující vyvlastnění ve veřejném zájmu. „V Salačově Lhotě je s některými vlastníky těžší jednání. Když nedojde k majetkoprávnímu vypořádání, kvůli přístupu vlády k rozdělení evropských peněz může dojít až ke zmaření stavby,“ uvádí náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD).

Pokud by Švecovi ustoupili, dokáže si Joukl představit zahájení stavby příští rok. Obchvat by zároveň „nastartoval“ další opravy na silnici II/128 - podle Joukla probíhá projektová příprava na dalších úsecích. Projektovaná cena obchvatu je řádově sto milionů korun. Po jeho dokončení by kraj dál udržoval i obě přivádějící silnice, pouze část komunikací v obci by musela udržovat Salačova Lhota.

Opačný problém než v Salačově Lhotě mají v Ondřejově a Ústrašíně, kde všichni vlastníci s předstihem podepsali výkupy na obchvat, ale pak se ukázalo, že stát jako vlastník silnice I/34 na stavbu zatím nemá peníze.

Jan Mazanec