Důkazem toho je fakt, že základní umělecké školy na Pelhřimovsku praskají ve švech. Žáci se chtějí učit hrát na hudební nástroje, zpívat, malovat, tancovat i hrát divadlo.
Základní umělecká škola v Pelhřimově musí řadu zájemců o jednotlivé obory dokonce odmítat. „Už několik let máme při zápisu převis, který je nejvýraznější u výtvarného a tanečního oboru,“ sdělil ředitel pelhřimovské základní umělecké školy Pavel Knězů. To ho těší a mrzí zároveň. „Je mi líto, že nemůžeme přijmout nové žáčky a zároveň jsem rád, že děti mají i jiné zájmy než hrát hry na počítači a potulovat se po venku,“ rozvinul Knězů.
Velký zájem o studium je i na Základní umělecké škole Gustava Mahlera v Humpolci.
Poprvé v historii má naše škola naplněnou povolenou kapacitu, tedy šest set žáků,“ mnul si ruce ředitel Josef Jirků. Nejvíce žáků navštěvuje hudební obory. „Zájem je především o hru na kytaru, klavír a stále populárnějším se stává také zpěv,“ popsal Jirků s tím, že pozadu nezůstává ani výtvarný a taneční obor. „Každý z nich navštěvuje více než stovka dětí,“ doplnil Josef Jirků. O vzdělání ve hře na hudební nástroje, výtvarném oboru či tanci mají zájem i pacovské děti. „Všechny obory máme naplněné,“ přikývla ředitelka Pavla Hůšová. Od prosince se v „lidušce“ začnou učit i mladí herci.
Šance pro herce
„Chystáme se otevřít i dramatický obor, uvidíme, kolik žáků se do něj přihlásí. Pevně ale doufáme, že je dost dětí, které si chtějí vyzkoušet, jaké to je stát na prknech, která znamenají svět,“ usmála se Hůšová.
Na nedostatek mladých zájemců o umění si nestěžují ani na Základní umělecké škole v Kamenici nad Lipou. „Dokonce máme o něco více žáků než vloni,“ pochvaloval si tamní ředitel Zdeněk Čulík. Učitelé hudebních oborů i výtvarky tak mají o práci postaráno. Největší zájem projevují Kameničtí o výuku hry na klavír a dechové nástroje. A právě kvalitní pedagogové představují pro školu základ. „Chceme dětem umožnit to nejlepší vzdělání, což se samozřejmě neobejde bez kvalifikovaných učitelů,“ potvrdil Zdeněk Čulík.
Prázdnotou nezeje ani Základní umělecká škola v Žirovnici. Tam se nejvíce dětí učí hrát na zobcovou flétnu. „To je takový startovní nástroj, ze kterého pak žáci přecházejí dál, nejčastěji na akordeon, saxofon nebo klavír,“ vysvětlil ředitel žirovnické základní umělecké školy Zdeněk Zadražil. Pochopitelně ani v Žirovnici nestojí stranou oblíbená „výtvarka“.