Měly uklidnit napětí kolem bioplynové stanice v Libkově Vodě, ale vzbudily emoce u sousedních obcí i kritiků. Jde o dopravu. Nizozemská společnost Bohemen Grondfonds píše, že materiál nebude navážet přes Libkovu Vodu. Tím pádem ale kritici tvrdí, že trasa z Pelhřimova povede přes Rynárec, protože od Ústrašína je hmotnostně omezený přejezd přes most. Starosta Rynárce Pavel Kopecký přitom tvrdí, že jeho obec má písemný slib z jara, že se tudy mimo dodávek od místního Rynagra nepojede.
„Vadí mi to a nikdo to se mnou neprojednal. Stále mění stanovisko a asi jim na dobrých sousedských vztazích nezáleží. Libkova Voda lidem slíbila referendum, a teď o něm ani nic nepíše,“ řekl rynárecký starosta. Tomu také vadí, že se o obci měl nepěkně vyjadřovat správce zámečku poblíž Libkovy Vody, který také patří Nizozemcům.
Dopis nepotěšil ani Čelistnou, která se postavila proti původně navržené příjezdové polní cestě přes svůj katastr. Zatímco polní cesty často patří obcím a je nutný jejich souhlas, na použití krajských silnic se obcí nikdo ptát nemusí. Tím pádem by investor mohl z Pelhřimova jet přes Rynárec, Čelistnou a Vlásenice - Drbohlavy a z nově zpevněné polní cesty za obcí zavážet stanici.
„Považuji to za útok na naši obec. Ať si postaví Libkova Voda bioplynku na svém území, ale ať s tím nezatěžuje okolí,“ podotkl čelistenský starosta Václav Vlk. Podle něj navíc někdo v pondělí kácel stromy poblíž původní přístupové cesty. Starosta si chce ověřit, ve kterém je to katastru, a případně podat trestní oznámení na neznámého pachatele.
Chtějí rezignaci
Investor uvedl, že v lokalitě nic nekácel. Podle Denisy Kalivodové, která za něj komunikuje, dojde jen k mírnému nárůstu dopravy, protože hlavními dodavateli budou kromě investora samotného rynárecké Rynagro a místní Agrospol. „V případě nové komunikace dokonce dojde k poklesu provozu přes obec Libkova Voda a Čelistná,“ domnívá se Kalivodová.
Investor si podle ní nechal od projekční kanceláře Zenkl CB zpracovat dopravní studii. „Návrh nepředpokládá, že by provoz stanice vyvolal zvýšení objemu dopravy na průtazích zastavěným územím přilehlých obcí,“ píše se v ní. Kromě údaje, že Libkovou Vodou v současnosti projíždí 900 vozidel za den, ale studie žádná čísla o zvýšení dopravy neuvádí.
Investor v dopise dále slibuje dočasné omezení výkonu z 1,8 megawattů na 1 MW do doby, než se vybuduje cesta od vlásenické silnice. Holanďané se dále zavazují, že pošlou obci do rozpočtu milion korun jednorázově a každoročně 250 tisíc plus dalších 500 tisíc prostřednictvím daně z nemovitosti. Dále chtějí předat přes 100 hektarů půdy místní společnosti Agrospol a nabízejí i podporu místních hasičů, využití mechanizace na údržbu a přírodní hnojivo na pole.
Autorem druhého dopisu je libkovodské zastupitelstvo. Píše, že souhlasí se záměrem stavby a zároveň garantuje občanům, že investor nebude zatěžovat obec dopravou a nezřídí u ní překladiště. To má zajistit smlouva. „S jejím návrhem budou občané seznámeni, bude projednána a případně schválena zastupitelstvem obce. Bude obsahovat garance a benefity, aby byly právně vymahatelné,“ stojí v textu, podepsaném zbylými šesti zastupiteli. Sedmý totiž nedávno rezignoval.
„Zastupitelé konečně jasně písemně vyjádřili svým voličům, že v rámci své funkce budou prosazovat výstavbu bioplynové stanice. Tím dali jasně najevo, že jejich zájem je opačný než zájem většiny obyvatel obce,“ reaguje na dopis odpůrce stavby Petr Wasserbauer. Odvolává na petici se 110 podpisy a výzvu, aby zastupitelé buď zabránili výstavbě stanice, nebo odstoupili ze svých funkcí.
„Základní požadavek na zastupitele je, aby hájili většinový zájem občanů. Pokud ti stávající odmítají naplnit tento základní atribut, jak potvrzují svým prohlášením, je namístě, aby uvolnili funkce a umožnili nové volby,“ dodává Wasserbauer.
Jan Mazanec