I přesto, že nyní ještě sečou trávu u silnic nebo čistí příkopy, myslí dopředu a pilně se připravují na nadcházející zimu. „Pohotovost na silnicích prvních tříd nám ostatně začíná už 15. října,” konstatoval vedoucí výrobního oddělení pelhřimovských silničářů Pavel Kunst. Cestáři se v okrese starají celkem o 74 kilometrů silnic prvních tříd a dalších 798 kilometrů druhých a třetích tříd.

Sklady přetékají materiálem

Sklady silničářů jsou naplněné k prasknutí. Dohromady je k údržbě zasněžených a zledovatělých vozovek okresu připraveno téměř 26 tisíc tun inertního posypu a 2800 tun soli. „Pokud bude zima příznivá jako loni, tak nám materiál vystačí,” doufal Kunst. V rámci příprav techniky pro zimní údržbu finišují opravy a servisní prohlídky, které vyvrcholí ve druhé polovině října kontrolami připravenosti techniky. „V říjnu také zakončíme přípravu zaměstnanců školením dispečerů a řidičů v oblasti bezpečnosti práce, ekologie či první pomoci,” doplnil ředitel krajských silničářů Jan Míka.

Silnice ošetří moderní stroje

O blaho řidičů se bude v zimním období starat v terénu sto silničářů a dalších patnáct brigádníků. Ti budou obsluhovat třiadvacet sypačů, dále pak jeden na inertní materiál a jeden chemický sypač. Koncem listopadu by měla lehce přestárlý vozový park cestářů posílit dvě nová vozidla. Koncem ledna navíc přibude jeden moderní traktor a dva nakladače.

„Kromě naší stálé techniky máme uzavřené smlouvy na výpomoci. Když přijde naráz větší příval sněhu, vyrážejí na silnice buď soukromníci nebo traktory z družstev. Při kalamitě bychom jinak nestíhali,” upozornil Kunst. Ten dodal, že zimní údržba silnic na Pelhřimovsku stojí v průměru 45 milionů korun.

„Je sice pěkné, že jsou silničáři připraveni v plné síle na příchod zimy, ale aby to pak bylo vidět. Na silnici jsem denně a v zimě je to katastrofa. Většinou se mi stává, že když jsou opravdu potřeba, tak je bohužel nepotkám,” posteskl si Jan Musil z Pelhřimova, který vzápětí dodal: „Snad to letošní zimu bude lepší.”

„Za svou čtyřicetiletou praxi jsem si od řidičů zvykl na ledacos. Lidé jsou nespokojení, myslí si, že nic neděláme, přitom opak je pravdou. Každý si musí uvědomit, že protáhnout silnice při kalamitě nejde najednou a hned. Samostatnou kapitolou jsou motoristé, kteří v zimě jezdí na letních gumách. Nebo ti, co si myslí, že nesjízdný kopec, před kterým je kolona, oni projedou,” uzavřel Kunst.