Dohromady se po dvouměsíčních prázdninách do tříd základních škol vrátí 6 011 žáků.

Nadcházejících deset měsíců potlačí trakař jménem škola všichni společně – od učitelů a kuchařek, až po žáky. A právě pro ty nejmenší, nové školáčky, představuje první den strávený ve škole životní zlom. Své o tom ví i Irena Černíková z Pelhřimova, maminka šestiletého Péti, který dnes nastupuje do 1.A Základní školy Komenského v Pelhřimově. „Už to není miminko, na které jsme byli zvyklí, ale je to velký kluk. Zatím se moc těší, tak doufám, že ho to brzo neopustí,“ usmála se spokojená maminka.

Péťa se ve třídě setká s dalšími spolužáky – devíti chlapci a patnácti dívkami. „Děti se už vesměs znají. Měli jsme čtyři přípravná setkání, na kterých jsme si povídali a budoucí školáčci prozkoumávali své znalosti,“ dala na vědomí třídní učitelka šestiletého Péti Marcela Blažková, která dodala, že se na nové žáčky už moc těší. „Během prázdnin jsem nabrala nové síly a připravila pro děti mnoho zajímavých věcí,“ napověděla učitelka.

Radostné očekávání

Pro děti, které se chystají do školních lavic poprvé, je první zářijový den plný vzrušení a očekávání. Budoucí školáčci mají mnoho otázek.

Jaká bude paní učitelka? Budu mít ve třídě kamarády a jak všechno zvládnu? „Do školy se moc těším. Nejvíc na úkoly, kamarády, paní učitelku, počítání a jídlo. Budu navštěvovat svoji sestru, která chodí do čtvrté třídy. Už jsem si ve škole našel i kamaráda,“ pochlubil se hrdě Péťa Černík, ze kterého se dnes stane zodpovědný žáček.

Nadšení horlivých prvňáčků většinou nezná meze. A jelikož školní prostředí zatím moc nepoznali, je pochopitelné, že v jejich představách je první školní den dobrodružstvím, na které nehodlají jen tak zapomenout. Proto je pro ně v této životní etapě nejdůležitější podpora ze strany rodičů. Pro nejmenší je velmi důležité vědět, že mají někoho, kdo jim takzvaně kryje záda. „Hlavní při nástupu do nového prostředí je podpora rodiny,“ potvrdila Marcela Blažková.

Podle pedagogů i psychiatrů je důležité, aby si dítě školu oblíbilo, a také aby se přirozeně začlenilo do kolektivu. „Podstatné je, aby rodiče své potomky školou nestrašili. Neříkali jim věty typu: „Jen počkej, ve škole tě dají do latě.“ To je špatně. Dítě se má do školy těšit, ne se bát,“ upozornil pelhřimovský psychiatr Jaroslav Max Kašparů.

Podle něj si každý dospělý musí uvědomit, že škola není od toho, aby dítě vychovávala, ale učila. „Rodiče učí děti zdravit, poděkovat, škola zase psát a počítat. Proto bych také každému rodiči doporučil, aby se školákovi věnoval už od 2. září. Pokud se otec a matka dítěti nevěnují a dohání učivo před vysvědčením, tak se školák snadno dostane do stresu,“ vysvětlil psychiatr.

Nástup potomka do školy je pro každou rodinu zlomovým bodem života. Rodinný cyklus se totiž začne odvíjet od dodržování pravidelného režimu, školních úkolů, prázdnin a škol v přírodě. „První třída je náročná, to je bez debat. Prvňáčkovi se rodiče musí věnovat trochu více než třeba čtvrťákovi,“ deklarovala Irena Černíková.

Přičemž její syn zrovna kontroloval, zda má všechny školní pomůcky na svém místě. „ Mám nádhernou aktovku. V ní mám přezůvky, pastelky, fixy, vodovky, penál, pravítka, obaly a další věci,“ snad to takhle stačí. Už se nemůžu dočkat, až vkročím do velké školy,“ povzdychl si Péťa.