Ti si tam nechodí pouze pro radu, většina z nich tam neváhá utratit slušnou sumu peněz za suvenýry.
„Valná většina návštěvníků si něco koupí,“ potvrdil pracovník pelhřimovského informačního centra Michal Strnad. Nejvíce oblíbenými upomínkovými předměty jsou podle něj turistické známky a vizitky.


Hujerovici si musí do lahve nalít sami


„Hodně na odbyt jdou také magnetky s vyobrazením pelhřimovského náměstí. Lidé jsou z nich nadšení a berou si je s tím, že si je doma dají na ledničku,“ pokračoval Strnad.


A pokud si turisté k zakoupenému suvenýru požádají ještě o radu, pracovníci jim vždy ochotně vyjdou vstříc. „Lidé nejčastěji chtějí nasměrovat do muzea rekordů a kuriozit nebo se ptají, kde se ve městě mohou dobře najíst,“ nastínil Michal Strnad.


O návštěvníky nemají nouzi ani v humpoleckém infocentru, kam turisty přitahuje odkaz nejslavnější neexistující postavy z filmu Marečku, podejte mi pero – Hliníka, který se „odstěhoval“ právě do Humpolce.


„Muzeum Hliníkárium, které je této legendě věnováno se těší stále vyšší návštěvnosti, z čehož těží i informační centrum, kde nabízíme hliníkovské suvenýry,“ pochvalovala si vedoucí humpoleckých kulturních zařízení Marcela Kubíčková. K mání je tam tričko s nestárnoucím výrokem o Hliníkovi či Marečkova pera. „Ta jsou mezi turisty velmi populární,“ podotkla Kubíčková.


Nesmějí se tvářit jako bubáci


Přízni kupujících se ale těší také speciální lahev na Hujerovici, kterou pro humpolecké infocentrum vyrábějí v jednom sklenářství.
„Jedná se o lahev, na které jsou vyvedené známé hlášky z filmu Marečku, podejte mi pero,“ vysvětlila Kubíčková. Jak ale upozornila, lahev se prodává pouze prázdná.


„Hujerovicí, tedy slivovicí ze švestiček z vlastní zahrádky, si lahev už každý musí naplnit sám,“ usmála se Marcela Kubíčková. S prázdnou z infocentra neodcházejí ani turisté v Počátkách. Tam se velké oblibě těší především turistické známky.


„Na sezonu jsme jich objednali na tři sta a už nám jich zbývá jen devadesát,“ přikývla vedoucí počáteckého kulturního zařízení Ludmila Marková s tím, že lidé nepohrdnou ani novými pohlednicemi věnovanými počáteckým naučným stezkám.


„Zvedá se nám tržba i návštěvnost, z čehož máme obrovskou radost,“ pochlubila se Ludmila Marková. Podle ní se úspěšnost informačního centra odvíjí od personálu.


„Pokud k nám přijde návštěvník, jsme na něj milí a snažíme se mu maximálně věnovat a nabídnout mu i suvenýry. Pokud se pracovníci netváří jak bubáci a turista je spokojený, tak pustí i korunu,“ uzavřela vedoucí Marková.