Drahé, luxusní limuzíny, sporťáky. Nelidových aut po okrese mnoho nejezdí, tím větší pozornost poutají.

Úředníci z pelhřimovského odboru dopravy vydali espézetku třeba majitelům pěti vozů značky Porsche, čtyř lexusů, „bavoráků“ různého stáří tam jezdí 233. V poslední době ale registrovali také trojici luxusních teréňáků Hyundai ix55.

„Obecně ale lze říci, že máme v registru i hodně takzvaných levných aut,“ podotkla vedoucí odboru Lenka Mikolášková. Suverénně nejvíce prozatím zůstává Felicií, konkrétně 2412.

Podobné poměry panují také v Humpolci. Město však nezapře svoji podnikatelskou čipernost. Dvě porsche, čtrnáct novějších BMW řady 5, dva z nejluxusnější „sedmičkové“ řady, ale i jedna majestátní limuzína Audi A8.

Ve skutečnosti navíc jezdí po Humpolci přepychových aut ještě o trochu více. „Jezdí tu i pár pěkných mercedesů s pražskou značkou. To proto, že některé firmy mají sídlo právě tam,“ přidala postřeh Ivana Němcová z humpoleckého registru.

Luxusní není, z řady přesto vybočuje

Podobně je tomu v neporovnatelně menším Pacově. Vedoucí tamního odboru František Zelenka si v záplavě přihlášených škodovek a peugeotů povšiml kromě trojice lexusů také dvou aut, která neohromují luxusem, přesto vybočují z řady významněji než lecjaký mercedes.

Jedná se o značku Kaipan, neobvyklé roadstery ze severočeské Smržovky, které si můžete koupit buď vcelku, anebo jako stavebnici včetně škodováckých motorů a hrát si s ní po večerech v garáži. „Je to pěkné autíčko. Takový, jak se říká, trochu kočkolap,“ usmál se Zelenka.

Za koupí výjimečných, dražších aut kolikrát nestojí ani tak touha vyniknout. „I když jsem auto vybíral i podle vzhledu, pro mě je rozhodující rozdíl v kvalitě, jízdních vlastnostech a pohodlí,“ pravil Pavel Beneš, který si tři a půl roku užívá černého kabrioletu Jaguar XK.

„Na to, že je to sporťák, je až neuvěřitelně pohodlný a šlape jako hodinky. Najezdím toho docela dost, zatím jsem měnil jen olej a brzdové destičky,“ dodal pelhřimovský podnikatel spokojeně.

Jedna věc je krásným autem brázdit silnice, druhá věc je ochránit jej proti nenechavým rukám. Vzhledem k tomu, že se po republice potulují gangy vycvičených zlodějů luxusních aut, je obezřetnost na místě.

Úředníci: zlodějům se nenapovídá

I proto odmítli úředníci prozradit sebemenší drobnost, která by nenechavce mohla k takovému autu nasměrovat. „Jednak bychom neradi napověděli případným zlodějům. Majitelé aut by si to navíc mohli brát osobně, protože by bylo zřejmé, že ten který luxusní vůz patří právě jim či jejich firmě,“ upozornila na maloměstské poměry Lenka Mikolášková.

Družice jako hlídač

Kapitolou samou pro sebe je pojištění a zabezpečení drahých aut. Pokud se toho prvního týká, drtivá většina podnikatelů má auto přihlášené na firmu. „Je to pro ně výhodnější nejenom z hlediska daňového odpočtu. Neporovnatelně nižší bývá i samotné pojistné,“ vysvětlil Petr Kuchař z pelhřimovského makléřství Adores.

Podceňovat není radno ani otázku ochrany milionových aut před zloději. V levnějších přibližovadlech zlidovělý zámek řadicí páky by klidně mohl mít deset západů, pro špičkově vybavené specialisty, kteří kradou většinou na zakázku, by byl dětskou hračkou.

Tady už nastupuje ten nejtěžší kalibr, družicové vyhledávací zařízení. Nechá se říci, že v této váhové kategorii takřka povinně. „Spousta pojišťoven odmítá auto třeba za tři miliony korun bez tohoto systému pojistit. V některých automobilkách jej proto vkládají do špičkových modelů již při výrobě. Vyplatí se ale i dodatečná montáž, lze na ni uplatnit slevu na pojistném,“ doplnil Kuchař.

Co také jezdí na silnicích okresu
Pelhřimovsko
Porsche – 5, Lexus – 4, Jaguar – 3, Škoda Superb – 45, Hyundai ix55 – 3
Humpolecko
Porsche – 2, Lexus – 2, Mercedes (novější) –11, Audi A8 – 1, BMW 7 – 2
Pacovsko
Lexus – 3, Kaipan – 2, několik dražších vozů typu SUV