Nebezpečí nicméně může číhat i na zdánlivě nezáludném, výmolů prostém úseku. Tomuto popisu přesně odpovídá silnice mezi Stanovicemi a Novou Cerekví. Hned za značkou s červeně přeškrtnutým názvem této místní části leží přímý, na první pohled přehledný úsek, který svádí k přišlápnutí plynového pedálu. Nedělejte to.

Uprostřed údolíčka je můstek a na něm „zvednutý“ zhruba metrový pás asfaltu. Zpoza volantu stěží zpozorovatelná nerovnost má podobný účinek jako skokanský můstek. V sedmdesátikilometrové rychlosti nadskočíte na sedačce vy, ve stále ještě předpisové devadesátce se na okamžik ocitne ve vzduchu celé auto.

Volant rovně, držet si nejvýše padesátku

Což pro méně zkušené, případně místa neznalé řidiče může mít neblahé následky. „My, co to tam známe, jezdíme opatrně. Obzvláště nepříjemné pak je to na sněhu a náledí,“ pravil ředitel cerekvické školy Miroslav Novák, který projíždí přes Stanovice pětkrát do týdne.

Na můstku pokaždé vyšlápne spojku, řízení drží v naprosté rovině a hlídá si padesátku. Jakákoliv vyšší rychlost může auto vyhodit třeba až do hlubokého příkopu.

Jednoznačně větší nápor na nápravu auta působí v cerekvickém směru, ani na zpáteční cestě ale není moc o co stát. „Ten můstek se čas od času zvedne. Třeba cestou na Kamenici nad Lipou se ale některé úseky pro změnu propadají,“ podotkl novocerekvický starosta Zdeněk Rajdlík.

Shodou okolností zrovna v tomto městečku vloni vyvrcholila velká oprava silnic. Asfaltéři dotáhli nový lán ve stanovickém směru až k závorám, za nimiž nebezpečné místo leží.

„Dotyčná silnice patří kraji. Nemám žádné informace o tom, že by obnova měla pokračovat do Stanovic či až k táborské devatenáctce,“ dodal starosta.
Můstek se každopádně může dočkat alespoň dílčí opravy. Stačí jej začlenit do takzvaného zásobníku akcí krajské správy a údržby silnic.

„Abychom tak mohli učinit, potřebujeme se o problematickém místě nejprve dozvědět. Sami se snažíme silnice objíždět, přece jenom jich ale máme po kraji čtyři tisíce kilometrů,“ poznamenal ředitel vysočinských silničářů Jan Míka s tím, že oznámení závad přijímá provozní náměstek Oldřich Dušátko. Ať už telefonicky či mejlem.

Na vyčíslení škod na silnicích druhých tříd mají cestáři čas do konce dubna, na „trojky“ o měsíc déle. Pak půjdou se žádostí o peníze na krajský úřad.

Značky přibyly hned

O spolupráci při odhalování nebezpečných míst požádal motoristy také vedoucí pelhřimovských dopravních policistů Rostislav Sůva. „Kolegové s sebou při výkonu služby mají v autě tiskopis hlášení o komunikační závadě, nemůžeme být ale všude. Jestliže někdo na podobný problém narazí, ať nás o tom určitě uvědomí,“ řekl Sůva.

Ten přímo ke stanovickému úseku doplnil, že policisté nechají jejich dopravnímu inženýrovi co nejdříve posoudit osazení místa výstražnou značkou, případně přechodným snížením nejvyšší povolené rychlosti. Dvojice trojúhelníkových značek se objevila v místě ještě totéž odpoledne.