To přimělo Františka Hávu, aby se vyšel podívat ven z bývalé staniční budovy, v níž bydlí, co se na dráze děje. V tu chvíli už byli na cestě záchranáři, které přivolal strojvedoucí vlaku, pod který najel citroën se třemi lidmi. Ti jako zázrakem vyvázli bez vážnějších zranění. Do nemocnice putovali pro jistotu všichni, ale zranění menšího rozsahu se potvrdilo pouze u řidiče.

„Zabezpečovací zařízení bylo v té době v činnosti. Zraněn nebyl ani nikdo z pěti cestujících ve vlaku. Škoda na vlaku byla odhadnuta na dvě stě tisíc korun, na autě dosáhla dvanácti tisíc. Byla to první nehoda na železničním přejezdu v roce 2011,“ potvrdil nešťastné prvenství mluvčí drážní inspekce Martin Drápal.

Zbytečné riskování

Podle výpovědí svědků řidič na výstražnou signalizaci nereagoval. „Vůbec nedbal přejezdu a světel. Jel poměrně rychle a viděl jsem ho až na poslední chvíli,“ uvedl strojvedoucí.

Dvaaosmdesátiletý František Háva, který bydlí v těsné blízkosti přejezdu a sám čtyřicet dva let na dráze pracoval, vidí příčinu nejen této nehody hlavně v řidičích. „Už se to tu mohlo stát tisíckrát. Často vídám, jak řidiči jezdí i přesto, že svítí výstražná světla. Několikrát byl už vlak v zatáčce, a přesto nezastavili,“ popsal své bezprostřední zkušenosti z přejezdu Háva.

Podle policejních statistik nehodovost na železničních přejezdech pelhřimovského okresu v posledních třech letech klesá. V roce 2008 policisté zaevidovali šest srážek vozidel s vlakem, z nichž pět se stalo na přejezdech. V roce 2009 se auto s vlakem srazilo třikrát, vloni dvakrát. Ze všech nehod vyšly se zraněním pouze dvě osoby, přičemž u jedné bylo zranění vážné.

Aby se těmto a horším rizikům předešlo, policisté doporučují dodržovat stanovenou rychlost v blízkosti přejezdu, řídit se hlavně výstražnými světly – závory a zvonek jsou pouze doplňkem, vždy se raději rozhlédnout a přesvědčit se, zda situace za přejezdem dovolí pokračovat v jízdě, a na přejezdu neřadit. Provoz na trati ve směru Horní Cerekev – Pelhřimov byl obnoven v deset hodin dopoledne.