Těch je nyní zhruba o dvacet procent méně. „V roce 2008 jsme museli ukončit textilní výrobu a hledali jsme vhodné využití pro nemovitosti a museli jsme toto řešení najít v relativně krátkém čase. Obchodní dům jsme otevřeli do té nejhorší doby. Navíc určitou dobu si všichni budeme zvykat na to, že budova není továrna, ale můžeme zde najít obchody nebo služby,“ říká jednatel Alfacentra Jan Stoklasa.

Kdybyste měl zhodnotit více než roční fungování Alfacentra, jaké vysvědčení by od vás dostalo?

Hospodářská krize stále probíhá. Ať se zeptáte jakéhokoli maloobchodníka i v centru města, tak vám řekne, že tržby jsou nyní nižší. Další věc je, že pokud otevřu nebo přemístím svůj obchod do nového místa, tak nelze očekávat okamžitý efekt, ale tržby porostou postupně. Každá věc potřebuje čas. V době hospodářské krize to platí dvojnásob. Lidé se musejí naučit do nového centra chodit. S hodnocením bych tedy zatím vyčkal, je to docela krátká doba. Máme zde i nájemníky, kteří jsou velmi spokojení, jako například Mountfield. Podle zpráv, které máme, to odpovídá současné době. Situace je nyní obtížná pro všechny. Rozhodně ale není správné dělat nějaké závěry po několika měsících. Někteří odešli z jiných důvodů – jeden z nájemníků například odešel, protože firemní centrála se rozhodla zredukovat počet poboček a jedna z nich byla Pelhřimovská.

Skladba jednotlivých obchodů se ale za rok poměrně obměnila.

Po otevření byla téměř celá plocha obsazena prodejci. Nyní je prodejní plocha zaplněna z přibližně pětasedmdesáti procent. Centrum není obsazené tak, jak bychom si přáli. Na druhou stranu máme nyní rozjednáno několik nájemců, kteří by o nájem zájem měli. Samozřejmě uvažujeme o tom, jak místo zatraktivnit pro nové nájemce i návštěvníky, především skladbou obchodů a poskytovaných služeb. Vycházíme z aktuální situace a našich možností.

Obchodní dům nabízí pěkné prostory pro podnikání. Chybí zde však potraviny. Neuvažujete, že byste do Alfacentra přilákali například nový hypermarket?

Potravinový řetězec v centru chybí, což nás trochu hendikepuje. Je sice doba, kdy se šetří téměř na všem, ale potraviny mezi to nepatří. Potraviny v centru by přivedly zákazníky dalším obchodníkům. Uvidíme, co přinese budoucnost.

Krátkou dobu je v obchodním domě otevřeno kadeřnictví. Znamená to určitý posun ve složení nájemníků centra?

Ano. Kromě obchodníků se snažíme oslovovat i poskytovatele služeb a tím se více komplexně orientovat na potřeby zákazníků. Jsme rádi, že se zde kadeřnictví daří. Nové služby nabízí i zastoupení firmy Okna Macek.