Špatnou zkušenost s nově expandující realitní kanceláří má i Josef Kolman z Pelhřimova. „Navrhl jsem cenu sto padesát tisíc za pozemek, což realitka vyvěsila na internet. Pak jsem čekal a po roce jsem se s nimi dohodl, že cenu snížíme o třicet tisíc. Na internetu ale zůstala cena původní,“ popisuje Kolman.

V té době už měl podle něj o pozemek zájem kupující, ale stále za sto padesát „Slečna z realitky mi pak hned zavolala, že mají zájemce za sto tisíc na ruku. Přišli by si tak na třetinu ceny pozemku a podvedli by mě i kupujícího,“ doplnil Kolman. Podle svých slov měl štěstí v tom, že mu známí z místních realitních kanceláří poradili, jak situaci vyřešit.

Neznalost využijí

Rada však chybí většinou lidem neznalým správných postupů. Ti na nestandardní chování realitních kanceláří doplácejí nejčastěji. „Stále vznikají nové firmy a dostávají se sem nadnárodní řetězce. Tím vzniká tvrdý konkurenční boj. Čím dál více zaměstnávají makléře pouze na základě živnostenského listu a ti pak ve snaze získat klienta zkouší vše možné. Absolvují většinou krátká a rychlá školení. Drtivá většina z nich pak nemá reálné představy o ceně a všech úkonech, které s obchodem souvisí. Klienty pak většinou uvádí v omyl,“ vysvětlil Pavel Hurda. Ve světě realit se pohybuje devatenáct let, jako bývalý člen Asociace realitních kanceláří ČR je s nešvary v byznysu dobře obeznámen.

Inzerce nemovitostí v regionálním tisku o serióznosti také napoví mnohé. Vedle obligátního „RK nevolat“ se množí případy, kdy inzerát vypadá na první pohled jako soukromý, ale po zavolání na dané telefonní číslo pak zájemce zjistí, že jde o makléře. Stává se, že stejné číslo je uváděno jak u „soukromého“ inzerátu, tak i u nabídky velkých kanceláří.

Vzhledem k složitosti procesu prodeje a převodu nemovitosti je rovněž složité nekalé jednání prokázat. Velké problémy může klientovi realitní kanceláře způsobit jediný podpis.

„Existují firmy, kterým se stačí jenom podepsat. Zákazník ani neví, že podepisuje smlouvu, která ve finále znamená, že zaplatí provizi, nebo soudní poplatky v případě, že se prodej neuskuteční,“ varuje Hurda.

V České republice je zhruba čtyřicet tisíc realitních kanceláří, z nichž jenom asi dvě stě je sdružených v Asociaci realitních kanceláří ČR, jejímž cílem je konsolidovat postupy firem a nastavit určitá pravidla.

Počet realitních makléřů? Nevíme

Kolik je makléřů pracujících na živnostenský list, není známo. „Realitní makléř je jednou z osmdesáti takzvaných volných živností spadajících pod obchod a prodej,“ uvedla vedoucí živnostenského úřadu v Pelhřimově Danuše Zíková.

Snahy asociace vytvořit určitou koncesi zřejmě není vůle vyslyšet. Podle Hurdy je situace složitá dlouhodobě: „Nikdy nebyla a asi ani nebude politická vůle něco měnit. V době, kdy jsem aktivně působil v asociaci, jsme opakovaně tlačili na politiky, aby byla realitní činnost nějakým způsobem regulovaná nebo koncesovaná, ale marně,“ uvedl.