Na vlastní kůži se o tom mohli v pondělí přesvědčit žáci z pelhřimovské ZŠ Komenského, kde se dospělí při příležitosti Dne učitelů odhodlali k mimořádné jednodenní výměně úloh.

„Rozhodně je to zajímavá zkušenost. Učitelům to ale rozhodně nezávidím,“ shrnula své dojmy patnáctiletá Tereza Prokešová, která předstoupila před své vrstevníky coby učitelka literatury.

Dokázala zaujmout

A když už, tak se vší parádou. Vyučovací látku, kterou se stala její oblíbená osobnost Járy Cimrmana, si podobně jako každý jiný kantor nejprve důkladně připravila. Přesto, když se poté postavila před tabuli, byla trochu nesvá.

„Je to úplně jiný, zvláštní pocit. Hlavně bych ale neměla nervy to všechno ukočírovat,“ podotkla s tím, že zejména spolužáci z „její“ třídy brali výklad vlažněji. Učitel Jaroslav Vácha byl jiného názoru. „Myslím, že Terezce se hodina povedla. Dokázala ostatní zaujmout. A třeba proložení výkladu videoukázkami divadelních her byl výborný nápad,“ pochválil deváťačku velezkušený češtinář.

Prvňáčci ji měli za matematikářku

Její spolužákyně Dagmar Straková si pro změnu zvolila matematiku. Kdyby měla doopravdy učit, určitě by si vybrala prvňáčky. „Zatímco v naší třídě mě docela skoupali, děti v první třídě mě braly mnohem více. Neustále se hlásily a některé mě dokonce oslovovaly paní učitelko,“ usmála se dívka z Čížkova. Ředitel školy Martin Skořepa poukázal i na výchovný prvek jednodenní výměny úloh. „Žáci mohli sami na sobě mimo jiné okusit, jak těžké je zjednat kázeň ve třídě. Jak náročné je zvládnout vyrušující školáky,“ pravil Skořepa.

Tereza Prokešová jen přikyvovala. „Kdyby tam nebyl pan učitel, těžko bych ve třídě udržela pořádek,“ dodala žákyně, která na kantorské povolání rozhodně nepomýšlí.

Chystá se studovat obchodní akademii, a pokud to vyjde, jednou by se ráda živila jako překladatelka do japonštiny. „Ani já bych na to asi neměla nervy. Ledaže by znovu povolili tělesné tresty,“ uzavřela Dagmar Straková s vědomím, že její třída dává mnohdy pořádně zabrat i opravdovým učitelům.