A to již na konci příštího roku.

České dráhy totiž vypsaly tendr na nákup sedmnácti nízkopodlažních motorových vozů pro kraj Vysočina. Zakázka bude stát kolem 900 milionů korun. „ Průměrné stáří vlakových souprav, které brázdí Vysočinu, se pohybuje mezi 25 až 30 lety. Filozofie výměny je jednoduchá. V okamžiku, kdy se nakoupí nové vlaky, vyřazují se nejstarší vlakové soupravy,“ upřesnila tisková mluvčí generálního ředitelství Českých drah Radka Pistoriusová.

Sedmdesát míst

Zároveň doplnila, že s ohledem na finanční náročnost není možné vyměnit vše v krátké době, protože i výroba nových vagonů nějakou dobu trvá. V minulých letech už na tratě Vysočiny vyjely pohledné Regionovy, což jsou modernizované starší motorové a přípojné vozy ze 70. a 80. let.

„Kapacita jednoho nového vozu má být přibližně sedmdesát míst k sezení. Ve voze musí být vytvořen rovněž univerzální prostor pro přepravu velkých zavazadel, jako jsou kočárky, kola, lyže nebo sáňky. Samozřejmostí je vybavení pro vozíčkáře včetně bezbariérové toalety s uzavřeným systémem,“ prozradil požadavky náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Českých drah Antonín Blažek.

Budou rychlejší

Příjemnou atmosféru v teplých dnech zajistí klimatizace, motoráky pojedou maximální rychlostí 120 kilometrů v hodině. „Bude to určitě mnohem lepší, než v přestárlých vagonech. V létě je tam hic, že se nedá skoro dýchat,“ řekla Libuše Nováková z Počátek.

Martin Tkadlec, Hana Jakubcová