Stožáry vysokého napětí budou součástí plánovaného vedení z Kočína u Temelína do rozvodny Mírovka u Havlíčkova Brodu.

Dráty vstoupí do života také mnoha obyvatelům okresu Pelhřimov. „Překvapilo nás, že plánovaná výstavba představuje cirka 720 nových vysokých stožárů v krajině, Krajský úřad Vysočina, který důsledně odmítá stavby větrných elektráren na svém území, nemá k záměru žádné připomínky a nepožaduje ani kompletní zhodnocení vlivu na životní prostředí,“ vyjádřil se k projektu Eduard Sequens ze Sdružení pro záchranu prostředí Calla.

Krajský úřad ale oponuje. „Námitky k trasování jsme řešili již v roce 2008. V této fázi projektu není nutné požadovat posouzení vlivu na prostředí, protože to musí ze zákona udělat Ministerstvo životního prostředí,“ uvedla tisková mluvčí kraje Jitka Svatošová. Dodala také, že až obdrží všechny potřebné materiály, bude věc projednávat ještě krajská rada.

Začne se za šest let

Výstvaba je plánována na roky 2016 – 2018. Důvodů pro ni je podle mluvčí České energetické přenosové soustavy několik. „Jedním z důvodů je posilování příčného spojení. V Česku byla soustava stavěna ze směru výroby do míst spotřeby. Dnes je však situace úplně jiná a přenosová soustava se tomu musí přizpůsobit. Důvodem je také zlepšení spolehlivosti celoevropské soustavy a vyvedení nových bloků Temelína,“ informovala Jana Babůrková.

Zatímco kraj v trase vedení zatím problém nevidí, dotčeným obcím vstoupí do života zásadně. Dubovice, EŠ, Kámen, Olešná, Obrataň, Zachotín nebo Vyskytná jsou jen některé z celkového výčtu trasou dotčených obcí. V Zachotíně se plánované trase postavili.

„Pro obec byla první varianta trasy z mnoha důvodů nepřijatelná. Podali jsme protest projektantské firmě a kraji. Naše výtky byly vzány v potaz a trasa byla posunuta o něco dál,“ sdělil Martin Vacke, místostarosta Zachotína. Podle něho vedení představovalo hrozbu pro další rozvoj vesnice, mohlo by způsobit odliv obyvatel a celkově snížit kvalitu života. „Momentální trasa Zachotínu nevadí, na stožáry však stejně budeme muset koukat,“ dodal Vacke.

Projektanti částečně ustoupili také Kámenu. „Jižní varianta trasy by zabrala plochy určené pro rozvoj obce. Nyní stožáry povedou ze severu, kde je plánováný obchvat,“ ozřejmil starosta Dalibor Jaroš.

Mezi nejčastější výtky k projektu patří hrubé narušení krajinného rázu, negativní vliv na přírodu, zdraví a rozvoj obcí. „Největší devizou našeho kraje je právě jeho nízká industrializace,“ řekl Martin Vacke. Trasa by měla překlenovat také Jankovský potok, jež je zanesen do evropsky chráněných území Natura 2000.

Změna je možná

Právě nyní probíhá zjišťovací proces posuzování vlivu na životní prostředí zvaný EIA. V rámci něho můžou jednotlivé obce a organizace projekt připomínkovat. Celé řízení pak bude vyhodnoceno, na základě čehož se bude trasa optimalizovat.

Za problém lze také považovat informovanost obyvatel okresu. Drtivá většina z nich a někdy i starostů dotčených obcí vůbec netuší, že se v případě velmi pravděpodobné dostavby nových reaktorů v Temelíně budou muset vyrovnat s novými dominantami.