Ve skutečnosti nejde o nic významnějšího než o trvalý zábor lánu pole pro předběžný archeologický průzkum.

„Snažíme se alespoň přichystat všechno tak, aby nás nic nebrzdilo v okamžiku, kdy doopravdy budeme moci začít stavět,“ vysvětlila ředitelka jihlavského střediska ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Marie Tesařová.

Pokud se ale týká té nejdůležitější přísady pro zahájení prací, tedy peněz, zůstává všechno při starém. Žadatel o dotaci na přeložku mezinárodní silnice I/34 okolo Ondřejova, Ústrašína a Myslotína pořád přešlapuje ve frontě, o níž navíc nikdo netuší, jak je dlouhá.

„Jenom my máme společně s Ondřejovem v kraji pět projektů, s jejichž budováním můžeme okamžitě začít. Vlastně, mohli bychom, ale nemůžeme dělat vůbec nic,“ dodala smutně Tesařová.

Spěchali zbytečně

Zklamání z oddalujícího se odklonu dopravy mimo vesnici neskrývají ani samotní Ondřejovští. „I když několik lidí poukazovalo při výkupu pozemků na příliš nízkou cenu, snažili jsme se nedělat problémy. Nechtěli jsme to zdržovat. Teď nám stejně nezbývá než čekat,“ shrnul pocity ze „zaseknutého“ obchvatu ondřejovský starosta Tomáš Peroutka.

Vesnici navíc trápí nejenom celodenní provazce aut. Přehledná kilometrová rovinka láká spoustu řidičů včetně těch za volantem kamionu k přehlédnutí povolené padesátikilometrové rychlosti.

Když se k tomu přičte ještě skutečnost, že se Ondřejovští museli rozloučit s přechodem přes silnici, který odporoval předpisům, ve vzduchu visí malér.
Stavitele silnic toužebně vyhlížejí za humny také Ústrašínští. „O obchvatu se mluvilo jako o hotové věci už před rokem a půl, kdy jsme se sem stěhovali. Od té doby je ale ticho po pěšině,“ pravil Milan Fučík, který bydlí přímo na návsi lemované dvěma ostrými zákrutami.

Zejména v zimě se tam těžce rovnají kamiony. Suverénně nejhorším místem je ale úzký můstek právě mezi Ondřejovem a Ústrašínem. „Vždycky, když v televizi zaslechnu debaty odborníků o nebezpečných úsecích, musím se smát,“ poznamenal ústrašínský starosta Milan Zeman.

Ten na druhou stranu ocenil přístup ze strany představitelů krajského ŘSD při výkupu pozemků. „V tuto chvíli je pro nás důležité, že veškeré kupní smlouvy jsou v naprostém pořádku a lidé mají peníze na účtech. To úplně všude nebývá zvykem,“ doplnil Zeman.

To nic nemění na skutečnosti, motoristé se na hladký průjezd na Jindřichohradecko ještě načekají. Předchozí božejovský úsek se stavěl více než dva roky, termín zahájení prací je v nedohlednu. A o kolik peněz vlastně kráčí? „Řádově se bavíme o stamilionech korun, úplně přesně se to ale vyčíslit nedá. Určitě by nám pomohlo, pokud bychom mohli začít stavět ještě v období hospodářské recese. Nižší inflace by mohla dílo docela výrazně zlevnit,“ připomněla za ŘSD Tesařová.

Na novou silnici I/34 by se měl plynule napojit také jihozápadní obchvat Pelhřimova. Tam jsou ale přípravy nejméně o krok zpátky.