Třeba lidé ze Šimpachu jsou kvůli právě vrcholící opravě dvoukilometrového úseku silnice první třídy mezi Kámenem a Obrataní dokonale odříznuti od okolního světa.
„Není to úplně ideální. V nejhorším případě přejedu pole traktorem. Kdyby se sem ale potřebovala dostat rychle třeba sanitka, asi by to byl docela problém,“ řekl tamní chalupář Jan Markvart. Což o to, jedno řešení v podobě blátivé polní cesty by obyvatelé Šimpachu měli. Jenže ta se napojuje na hlavní tah deset metrů za zábranou osazenou zákazem vjezdu.
Silničáři se raději jistili parními válci
Až do pátku, kdy cestáři plánují hlavní křižovatku uvolnit, se do vesnice nedostanete bez porušení silničních pravidel.
Před zákazovou značkou včera dopoledne váhal také řidič vínové octavie, který měl namířeno do dvořišťského lihovaru. I ten je nyní legální cestou nedostupný. „Že by se mi chtělo do zákazu vjezdu, to zase ne. Jenže co mám dělat, když se tam prostě potřebuji otočit,“ rozhodil muž bezradně rukama. Poté se rozhlédl a zařadil jedničku.
Ještě hůře na tom byli rekreanti, kteří tráví v Šimpachu dovolenou. „Najezdili jsme po okolních silničkách snad třicet kilometrů, než jsme zjistili, že jinudy než tou polňačkou se tam prostě nedostaneme,“ pravil Radek Kalla z Ústí nad Labem. „Ta cesta je navíc tak hrozná, až jsme se báli o auto,“ přidali se manželé Bělských.
Naštvaní ale byli včera i samotní cestáři. „Lidé vidí, že tady pokládáme nový asfalt, a je jim to úplně jedno. Zrovna včera nám profrčel nějaký motorkář přímo za finišerem. Zákaz nezákaz,“ odůvodnil jeden z pracovníků firmy Eurovia rozhodnutí zablokovat ramena křižovatky parními válci. „Jinak bychom to prostě nedodělali,“ dodal.
Řešení: zábrana se o kus přestěhuje
Silničáři dostali povolení k uzavření jedné z nejzatíženějších dopravních tepen okresu od krajského úřadu.
Jak ale upozornila jeho mluvčí Jitka Svatošová, vina za nedosažitelnost vesničky nepadá na vrub úředníků. „V rozhodnutí o povolení uzavírky jsme jasně stanovili podmínku, že zhotovitel díla musí po celou dobu dopravní dostupnost Šimpachu zachovat,“ řekla Svatošová.
Rostislav Kameník z firmy Eurovia zareagoval smířlivě. „Situace je tam opravdu složitá. Cedule ještě odstranit nemůžeme, nejsme s prací hotovi. Tu blíže Kámenu ale můžeme poponést až za polní cestu, aby se motoristé alespoň nemuseli obávat pokuty za porušení zákazu vjezdu,“ nabídl Kameník jednoduché a zřejmě nejrozumnější řešení.