Lidé se v nastalé a někdy i poněkud vypjaté situaci obávají omezení dopravy na úzkokolejce, která patří mezi  velká lákadla Jindřichohradecka i Pelhřimovska.

Podle již bývalého předsedy představenstva a ředitele jindřichohradeckých drah Jana Šatavy je situace výsledkem rozdílného pohledu části akcionářů na dosavadní chod společnosti a její další směrování.

Již 7. listopadu loňského roku bylo odvoláno dosavadní představenstvo JHMD a jmenováno nové, v jehož čele stanul předseda Boris Čajánek. Z7 původního vedení firmy zůstal pouze Jan Šatava.

„Způsob vedení panem Čajánkem se ukázal být pro mne nepřijatelným, jeho přístup k firmě považuji za nešťastný. Za těchto okolností jsem nemohl dále setrvávat a šestého února jsem oznámil svoji abdikaci na funkci člena představenstva k 6. březnu,“ nechal se slyšet Šatava.

„Tento časový odstup jsem učinil proto, že na moje jméno byla vedena odborná způsobilost provozování dráhy a drážní dopravy. Chtěl jsem umožnit novému vedení nalézt jinou odborně způsobilou osobu. Můj pracovněprávní vztah ve společnosti skončil již 15. února, kdy jsem podal okamžitou výpověď,“ pokračoval Šatava, který stál v čele JHMD od jejího vzniku v roce 1995.

Nový předseda představenstva Boris Čajánek prezentuje, že firma se chce účastnit liberalizace železniční dopravy v Česku, což předpokládá i určité strukturální změny při přípravě projektů. Čajánek přislíbil, že výhledově přiblíží záměry nového vedení s podnikem, zatím se ale konkrétněji nevyjádřil.
Stále se objevují obavy, že by region mohl o vlaky na úzkokolejce přijít. Znepokojeni jsou  zaměstnanci, ale také třeba zástupci obcí a měst, které na tratích leží.

Podle starosty Jindřichova Hradce Stanislava Mrvky je úzkokolejka z hlediska turistického ruchu zásadní. „Proto jsem se již s novým předsedou představenstva panem Čajánkem setkal a on mě ujistil, že pro  Jindřichův Hradec by se nic měnit nemělo,“ uvedl Mrvka.

„Pro nás je úzkokolejka důležitý partner a uděláme vše proto, aby rozjeté projekty pokračovaly,“ zdůraznil jindřichohradecký starosta Stanislav Mrvka. Případné změny, které nové vedení JHMD provede, se dotknou nejen Jindřichohradecka, ale i Pelhřimovska, kde JHMD provozuje dopravu na úzkokolejné trati Jindřichův Hradec – Obrataň.

Co na to Kamenice?

Ze změny vedení společnosti je zatím v rozpacích starosta Kamenice nad Lipou Ivan Pfaur. Úzkokolejka je pro město z hlediska dopravy i turistického ruchu stejně důležitá jako pro Jindřichův Hradec.

„Úzkokolejka má v našem městě tradici, a to nejen z hlediska běžné dopravní obslužnosti. Turisty lákáme na projížďky párou a kamenické vlakové nádraží několikrát uspělo v celorepublikové anketě o nejkrásnější nádraží,“ potvrdil Pfaur. Jak dodal, v situaci, která v JHMD panuje po změně vedení, se neorientuje.

„Vlastně nevím skoro vůbec nic. Nikdo se se mnou ani s nikým jiným z vedení města nespojil, aby nás informoval o situaci a o tom, jaké má nové vedení plány a jak se nás dotknou. Musím říct, že mě to docela mrzí, protože s bývalým ředitelem, panem Šatavou,  jsme spolupracovali výbornně,“ dodal Ivan Pfaur.

Strojvůdce JHMD David Fiedler, kterého jsme oslovili na kamenickém vlakovém nádraží, se nechtěl k situaci ve firmě vyjadřovat, pouze věří, že vlaky dál budou jezdit a pokud možno i ve větším počtu. „Trať je v dobrém technickém stavu, pouze na Bystřicku by to možná chtělo nějaké opravy,“ řekl Fiedler s tím, že práce ho baví, i když hlavně v zimě vozí ve vlacích velmi málo lidí.

Lenka Novotná, Nela Kyselová