Předchozí
1 z 6
Další

Výstava nebyla dílem náhody. Martina Malá učí výtvarnou výchovu už dvě desetiletí a díky kreativnímu přístupu získala pro kumšt desítky svých žáků. „S myšlenkou jít s pracemi žáků ven ze školy jsem si pohrávala delší dobu,“ říká Martina Malá.

Martina Malá ve třídě při výtvarné výchově.Zdroj: Deník / Jiří Jíra

V roce 2018 uspořádala premiérovou školní výstavu ve spolupráci s pelhřimovskou městskou knihovnou. „Protože měla výstava příznivé ohlasy, tak jsem se rozhodla jít ještě dál, a výsledkem byla výstava v Muzeu Vysočiny Pelhřimov. S muzeem škola dlouhodobě spolupracuje, tudíž domluvit se na výstavě bylo díky tomu snazší,“ dodává učitelka.

Martina Malá ve třídě při výtvarné výchově.Zdroj: Deník / Jiří Jíra

Nápad na prezentaci prací žáků školy na veřejnosti se zrodil poté, co si Martina Malá uvědomila, že často tyto práce i rodiče dětí viděli až na konci roku. „Bylo mi líto, že povedené práce dětí zůstávaly v minulosti pouze na nástěnkách ve škole,“ říkala u příležitosti muzejní výstavy.

Martina Malá ve třídě při výtvarné výchově.Zdroj: Deník / Jiří Jíra

Martina Malá sama sebe charakterizuje jako náročnou kantorku. „Jsem na děti náročná, chci, aby mé a hlavně jejich úsilí mělo výsledky. Mám poslední dobou pocit, a možná je za tím i má snaha z dětí „vymáčknout“ to nejlepší, že rok od roku vznikají ve škole práce lepší a lepší. Snažím se učit výtvarnou výchovu tak, aby hodiny ve škole děti bavily a jen tak je zbytečně neprobendily, aby ukázaly nejen talent, ale i snahu a soustředění,“ říká.

Martina Malá ve třídě při výtvarné výchově.Zdroj: Deník / Jiří Jíra

Současně je zřejmé, že dokáže děti dobře motivovat. Má zkušenost, že školáci ocení, když sami zažijí úspěch, když vidí, že jejich práce zaujmou okolí, veřejnost. „Jsem přesvědčena, že v každém dítěti nějaký talent dříme a je potřeba ho nějak probudit. Nemyslím si, že dnešní děti jsou generací, která je jen zahlcená technologiemi. Záleží na tom, jak děti s talentem a s tím, co umí, pracují. Nemusí ho přece nechat ležet ladem. Já se snažím nerezignovat. Vím, že z dobrého výsledku po intenzívní práci budou mít i samy děti radost,“ charakterizuje svoje vidění kantořiny Martina Malá.

Martina Malá ve třídě při výtvarné výchově.Zdroj: Deník / Jiří Jíra

Po letech učení dovede odhadnout, které dítě je nadané a výtvarnému umění, kumštu by se mohlo věnovat naplno, profesionálně. „V každém ročníku jsou dvě, tři, čtyři děti, které mají opravdu talent. Já to často pozoruji už v šesté třídě, v devítce, se pak talent projeví už hodně výrazně,“ vysledovala za roky v učebně výtvarné výchovy.

Martina Malá ve třídě při výtvarné výchově.Zdroj: Deník / Jiří Jíra

Někdy se ale stává, že dítě nadané pro uměleckou školu je talentované i jinak, a tak místo na výstavnou školu odejde třeba na gymnázium. „To je pochopitelné. Ale některé nadané děti se k umění vrací třeba studiem po maturitě,“ dodává učitelka výtvarné výchovy na pelhřimovské základní škole Martina Malá.