„Doba není normální,“ posteskl si předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů Petr Přikryl. Zatímco dříve například tříletá Škoda Rapid přišla podle něho na zhruba 160 tisíc korun, dnes se neprodává za méně než 180 tisíc korun.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se přijel podívat, jak pokračuje výstavba úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem
VIDEO: Dálnice D4 bude mít v podloží i zbytky z uranových dolů

Navíc z českých autobazarů rychle mizí auta s českým původem a nahrazují je vozy dovezené ze zahraničí. To potvrzují data společnosti Cebia. „V prvním kvartálu došlo k meziročnímu snížení jejich podílu o 20 procent, tedy o celou pětinu. Tradičně přitom česká auta vykazovala většinový podíl na trhu, letos však tvořila jen 40 procent,“ přiblížila marketingová manažerka Cebie Barbora Minksová.

Za první čtvrtletí letošního roku se dovezlo 44 tisíc aut, což bylo v porovnání s loňskem o skoro 29 procent víc. Přikryl ale tvrdí, že vyšší dovoz aut situaci neřeší.

Na auto čekají i rok a půl

Na trhu totiž kvůli koronavirové epidemii a nynější válce na Ukrajině chybí nové vozy. Odborníci uvádějí, že doba jejich dodání se v současné době prodloužila na jeden rok až osmnáct měsíců a zároveň rostou jejich ceny. „Některé autosalony kvůli tomu ruší svoje showroomy, protože by tam neměly co ukazovat,“ doplnil Přikryl.

Zdroj: Deník

Zákazníci se tedy stále častěji poohlížejí po ojetých autech, kterých však také není nadbytek. „Navíc nabídky ojetých vozidel využívá oproti minulost společně se spotřebiteli a podnikateli i mnohem více středních či větších firem,“ přiblížil člen správní rady a obchodní ředitel společnosti AutoESA Jáchym Knedlhans. Vedle snížení nákladů tím firmy řeší i obměnu svých vozových parků.

Mnoho zájemců o ojetiny tak zvyšuje i jejich ceny. Provozní ředitel společnosti AURES Holdings, která provozuje sítě autocenter AAA AUTO, Petr Vaněček upřesnil, že starší auta jen loni podražila o patnáct procent. „V letošním roce očekáváme podobný vývoj. K poklesu cen na trhu není žádný ekonomický důvod,“ doplnil.

Tankování pohonných hmot - ilustrační foto.
Benzin výrazně zdražil, stojí přes 45 korun. Cena nafty mírně klesla

Také Knedlhans počítá s tím, že nejméně celý letošní rok se v tomto ohledu nic nezmění. „I z toho důvodu, že se nejedná o specifikum trhu České republiky, ale celé Evropy,“ vysvětlil.

Přikryl byl v tomto ohledu konkrétnější. Odhaduje, že například auta stará do pěti let ještě podraží o dalších osm až deset procent. „Pokud se neobnoví trh s novými auty, nelze očekávat zlevňování ojetin,“ dodal.