Mnohaprocentní megasleva, která je ve skutečnosti mizivá. Zdražení před pátkem, aby se dalo naoko zlevnit. Obchodnických triků bylo popsáno spousta. Kdo se nechce nechat napálit, může nyní využít novou bezplatnou webovou službu Hlídač Shopů, který den pod dni monitoruje produkty nabízené na internetu. Podle jeho dat si loni největší e-shopy přibarvovaly nabízené slevy zhruba o deset procent.

„Z reklamy na 80procentní slevy se tak může stát reálná průměrná sleva 25 procent, a to jen zhruba u dvou procent nabízených produktů,“ uvedl Jakub Balada ze start-upu Apify, který spolu s firmami Keboola a TopMonks za nabízenou službou stojí.

Nyní si lidé jejím prostřednictvím mohou zkontrolovat ceny zlevněných produktů i jejich vývoj u třinácti velkých e-shopů, a to nejen v době předvánočních nákupů, ale celoročně. Podle nového výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) přitom letos hodlá vánoční dárky přes e-shop nakoupit 78 procent Čechů.

Být v pozoru se vyplatí. Skokově vzrůstající obliba nakupování ve virtuálním prostředí neunikla nepoctivcům
Pozor na předvánoční nákupy v e-shopech. Ani platba dobírkou není zcela bezpečná

Tržby podle jeho očekávání oproti minulému roku vzrostou alespoň o 17 procent. Také Samuel Huba ze společnosti Shoptet, poskytující internetovým obchodům komplexní řešení pro jejich správu, očekává, že tržby tento pátek a o následujícím víkendu budou rekordní. Odborníci ale zaznamenávají větší nákupy již dva týdny. „Důvodů je několik. Kromě obavy z nedostatku zboží je to i obava z možného dalšího lockdownu,“ uvedl Jindřich Kadeřávek z Element Logic Czech Republic, dodávající na trh automatizovaná skladová řešení.

Spotřebitelská organizace dTest zase zákazníky varuje před takzvanými Black Friday edicemi zboží. Oproti běžným sadám výrobků v nich může chybět příslušenství, které se jinak běžně prodává, typicky jde o kabely, sluchátka či baterie. Při inzerování obvykle bývá u inzerátu fotografie standardního balení. „Spotřebitelé tak očekávají, že dostanou vše, co je na obrázku, ale při rozbalení zásilky je čeká zklamání,“ uvedla ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.

Na co je třeba dát si o Black Friday pozor:
- obchodníci těsně předtím nadsadí cenu, z níž počítají slevu. Neřiďte se podle její výše udávané v procentech, je třeba porovnat skutečnou původní cenu, a tu po slevě

- pozor na samotný výpočet, i v něm mohou prodejci udělat „chybu“ v neprospěch zákazníka

- chytákem mohou být speciální „Black Friday edice“ zboží. Oproti standardním sadám v nich může chybět jinak běžně dodávané příslušenství, třeba propojovací kabely, sluchátka či baterie

- při nakupování on-line se vždy vyplatí nejprve vyhledat na daný e-shop reference, včetně těch od dřívějších zákazníkům

- důkladně si prostudujte obchodní podmínky, zjistěte si termín dodání

- pozor na zahraniční weby. I ty mohou být v českém jazyce, potom se vám přinejmenším může prodražit případné vracení zboží

- pro rychlou orientaci může posloužit web www.dtest.cz/eshopy