Rok 2020 vstoupí do evropské historie nejen jako rok koronaviru, ale zřejmě i jako zlom v souboji klasických aut se spalovacími motory s hybridy a elektromobily.

Zatímco prodej osobních aut na klasický pohon se v tomto roce v Evropě o desítky procent propadl, odbyt hybridů a elektromobilů naopak o desítky procent vzrostl. A to nejen ve vyspělých zemích západní Evropy, ale dokonce i v Česku.

Slezská Harta
Vláda chce přivaděč, který vodu Slezské Harty dopraví na Hanou

Za první půlrok se v EU prodalo přes 400 tisíc elektromobilů nebo hybridů, což tvořilo skoro osm procent prodeje aut v Unii. Zatímco nejen v Německu, ale především ve Francii zájem povzbudila státní podpora až do výše 7000 euro, v Česku výrazně vzrostl prodej ekologických osobních aut i bez větší státní pomoci.

Za prvních deset měsíců letošního roku se v Česku prodalo o víc než pětinu klasických osobních aut méně než loni. Naopak odbyt elektromobilů a především hybridů prudce vzrostl. Elektromobilů se prodalo 1888, hybridů dokonce téměř deset tisíc. Skoro třetina z nich jsou auta značky Toyota. Škodovka, která jinak vede v Česku jak v prodeji klasických aut, tak elektroaut, je v hybridech až čtvrtá. Před ní jsou i značky Ford a Suzuki.

„Aktuální čísla potvrzují, že se hybridy i elektrické vozy dostaly v České republice do širšího povědomí. To vše bez jakékoli významné podpory státu. Lidé začínají zjišťovat, že hybridy jsou velmi spolehlivé a přitom nabízí úsporný ekologický provoz, který není podmíněn nabíjením z externích zdrojů,“ uvedl pro ČTK ředitel značek Toyota a Lexus v Česku Martin Peleška.

V Česku vede plyn

Podobně jako v západní Evropě jsou i v Česku hlavním motorem poptávky po ekologických autech firmy. Česká republika však za západní Evropou podle analytiků stále hodně zaostává.

Budova Evropského parlamentu ve Štrasburku.
Štrasburk už asi ne. Stěhování Evropského Parlamentu jsou ekologicky škodlivá

„Zatímco v Česku jsou hybridy využívány ve třech procentech firemních autoparků, v Evropě je to ve 14 procentech. Elektromobily jsou u nás na dvou procentech oproti evropským 12 procentům. A plug-in hybridy v České republice využívá pouze jeden autopark ze sta, zatímco v Evropě je to 11 procent,“ řekl Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval CZ, která uskutečnila průzkum autoparků ve 12 státech Evropy.

Z ekologičtějších pohonů vedou v tuzemsku stále auta na plyn. „Nyní jezdí v Česku již více než 23 tisíc vozidel na CNG, což je oproti roku 2017 nárůst o 26 procent,“ sdělila Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu.

Zelená pro EvropuZdroj: DeníkZelená změna u vás: Každá třetí koruna, kterou v příštích letech získá Česko z evropských fondů, by měla jít na změnu naší země v ekologicky šetrnější stát. Jde o mnoho desítek miliard, které by měly pomoci omezit změny klimatu. Deník vám pod logem „Zelená pro Evropu“ přináší ve spolupráci s EURACTIV.cz příběhy z oblasti ekologie a zkoumá, koho a jak se může tato změna dotknout a jak ji dobře využít.