Podle státní zástupkyně Zdeňky Tománková může za tragédii deset lidí. Na lavici obžalovaných usedli stavbyvedoucí Josef Spour a Juraj Nosek z firmy Bögl a Krýsl, Roman Bednařík a Milan Macura za firmu Strabag, hlavní stavbyvedoucí Michal Hejkal a Zdeněk Drtina z firmy M – Silnice. Za investora stavby Irena Šedová z krajského úřadu, která je podle obžaloby s Františkem Lízalem zodpovědná za technický dozor na stavbě. Za bezpečnost práce pak měli zodpovídat Martin Vodák a Marie Hubková z Pelhřimova.

Kromě obžalovaných, kteří se na jednání dostavili všichni, sedělo v jednací síni i jejich devět obhájců. Mezi nimi například bývalá nejvyšší státní zástupkyně Renata Vesecká. „Provádění stavby obžalovaní neřídili v souladu s projektovou dokumentací a nezajistili ochranu života a zdraví na pracovišti.

erozpoznali hrozící nebezpečí poté, co byla odtěžena zemina od paty mostu, přestože ještě nebyla klenba podepřena a dostatečně mezi sebou nekomunikovali, aby předešli případným rizikům,“ vyčetla Tománková obžalovaným.

Za přečin obecného ohrožení z nedbalosti jim hrozí trest od tří do deseti let.

Obžalobu četla Zdeňka Tománková přes hodinu. Mimo jiné z ní zaznělo i co bylo příčinou pádu mostu. Nesporně šlo o souhru několika okolností, z nichž nejzásadnější bylo odtěžení zeminy od paty mostu, aniž by byla klenba dostatečně podepřena. Dělníci sice klenbu podpírali, ale nikoli od středu klenby, ale od jejího kraje. Navíc dřevěné kuly, kterými se snažili klenbu zajistit, měly podle obžaloby statiku mostu paradoxně ještě více narušit.

„Dřevěné stojky způsobily mírné nadzvednutí klenby v oblasti paty mostu a zapříčinily jeho pád,“ četla z obžaloby Tománková. Velký vliv také měla skutečnost, že jen pár desítek minut před zřícením, se na mostě pohybovalo nákladní auto s odtěženou zeminou a bagr, který rozebíral zábradlí. Stavbyvedoucí Josef Spour o tom měl sice po telefonu informovat Romana Bednaříka, ale ten na to podle obžaloby nijak nereagoval. Nečinnost vyčítá obžaloba i Spourovi, který měl sám v takovém případě nebezpečí rozpoznat, a rozhodnout o odvolání „jeho“ dělníků pod mostem, místo uzavřít, označit, zapsat událost do stavebního deníku a informovat stavební úřad.

Josef Spour odmítl vypovídat. Už dříve se ale vyjádřil, že byl na stavbě chaos. Roman Bednařík jakoukoli vinu odmítl. Podle obžaloby to byl on, kdo dal bagristovi pokyn, aby zeminu od paty mostu odtěžil.

„S obžalobou zásadně nesouhlasím. Žádné nebezpečí jsem nerozpoznal. Pokyn k odtěžení jsem sice zadal, ale podle projektové dokumentace,“ uvedl Bednařík.

Soud ještě stihl vyslechnout Michala Hejkala. Podle obžaloby byl za stavbu zodpovědný jako hlavní stavbyvedoucí.

„Hlavní stavbyvedoucí jsem v žádném případě nebyl, práce jsem neřídil ani nedozoroval. Měl jsem na starosti jiný úsek od Borku na Chotěboř,“ konstatoval Hejkal.

Soudkyně Hana Doubková nakonec hlavní líčení odročila na neurčito. Požádala obhájce i obžalované, aby jí sdělili, kdy mají volné termíny, a podle toho teprve nařídí další hlavní líčení. Na řadu přijdou výslechy dalších obžalovaných a znalců. Zda se soud bude zabývat i otázkou, zda musel být most zbourán a postaven nový, nebo měl být pouze rekonstruován, není jasné, stejně jako to, kdy padne rozsudek. Případné nároky poškozených soud nepřipustil, protože šlo o pracovní úrazy, což musí pozůstalí řešit v jiném sporu přímo s firmami, protože obžalovaní byli jejich zaměstnanci.

Most ve Vilémově se zřítil v září 2014. Pod mostem a v jeho blízkosti pracovalo v té době sedm dělníků. Tři Češi a jeden Slovák pod sutinami zahynuli, tři dělníci byli zraněni. Jednoho z nich, který utrpěl těžká zranění, museli záchranáři vyprošťovať několik hodin.

Inspektorát práce udělil v souvislosti se zřícením mostu pokuty za půl druhého milionu korun. Dostaly je firmy Strabag a Bögl & Krýsl a koordinátorka bezpečnosti práce Marie Hubková.

Několik desítek let starý most ve Vilémově tehdy procházel rekonstrukcí v souvislosti s modernizací silnice druhé třídy mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než dvě stě milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most ve Vilémově opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl.