Takřka před měsícem byly na železničním svršku jindřichohradecké úzkokolejky odmontovány dosud neznámým pachatelem spojky držící koleje u sebe.

„Při několika kontrolách zjistili pochůzkáři, že na kolejích v úseku za Šajbou před Jindřiši na Jindřichohradecku a u Chválkova na Pelhřimovsku chybí spojky se šrouby a matky,“ informoval Jan Šatava, ředitel Jindřichohradeckých místních drah.

Na tratích jezdí malé motoráčky, ale v sobotu vyjíždí pára s osmi vagóny. „Do speciálu se vejde na dvě stě padesát cestujících, vesměs malých dětí s rodiči. Kdyby tento vlak vjel na rozmontovaný úsek plnou rychlostí padesát kilometrů v hodině, která je zde povolena, s velkou pravděpodobností by vykolejil. Následky není třeba komentovat,“ uvedl Šatava.

Více než tuna železa

Případem se již zabývá jindřichohradecká kriminální policie. „Neznámý pachatel kradl ve velkém. Jeho lup v rámci našeho okresu čítá celkem 64 spojek a 256 matek se šrouby. Hmotnost ukradeného hutního materiálu je zhruba jeden a čtvrt tuny,“ konstatovala Hana Millerová z policie v Jindřichově Hradci.

Ta dodala, že pachatelům byl původně navržen trest za krádež. Na základě vyšetřování expertů z Drážní inspekce byl čin rozšířen ještě o obecné ohrožení.

Činem byli otřeseni i pracovníci montážní čety, kteří trať opravovali.

„Že někdo nepřemýšlí, jaké to může mít důsledky, na to nemáme slušných slov,“ řekl na adresu nenechavců Libor Tesař a ostatní mu přitakávali, přitom se z nich lil pot a potvrzovali, že vyšroubovat spojky je opravdu dřina.

Rozkrádači zřejmě žádní troškaři nebyli. Na demontování spojek bylo třeba dílenského vybavení, speciálního klíče a hlavně minimálně dodávkového vozidla. Do osobáku se tuna železa špatně skládá a ještě hůř s ním jede po poli.

Podle vyjádření mluvčích policie jak z Pelhřimova, tak i Jindřichova Hradce kriminalisté pečlivě kontrolují veškeré sběrné suroviny v okolí, ale i kraji, kam by pachatel mohl odvést hutní materiál.

Za dopadení zloděje majitel úzkokolejky vyhlásil odměnu, která je dvacet tisíc korun.

„Od té doby, co jsme k tomuto kroku přistoupili, všichni jakoby se zbláznili a udávali takřka každého, pomalu i sousedy,“ prohlásil včera s úsměvem ředitel Jindřichohradeckých místních drah Jan Šatava a následně dodal, že přesto, co každý oznámil, se již jeden tip jeví jako nejpravděpodob­nější.

Tento případ je v Česku ojedinělým svého druhu. „Dosud se ještě nestalo, aby někdo rozkrádal součásti železničního svršku na plně funkční trati, kde denně v průměru projede dvacet osobních vlaků v obou směrech,“ uzavřel rozhovor Jan Šatava.