Ještě se pracovníci Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) ani nestihli pořádně vzpamatovat ze sobotního šoku, kdy jim někdo u Jindřiše odcizil čtyřiatřicet spojek na kolejnice, a včera zažili šok nový.

Někdo totiž krádež zopakoval. První se odehrála minulý týden, kdy v sobotu ráno neznámý člověk oznámil na úzkokolejném nádraží, že v oblouku za Šajbou před Jindřiší chybí spojky.

Den nato byly nalezeny další povolené šrouby. A včera ráno našel pochůzkář kousek od jindřišské železniční zastávky u pískovny dalších třináct styků bez spojek.

Podle ředitele JHMD Jana Šatavy byl v sobotu před oznámením krádeže vypraven zvláštní vlak u příležitosti Dne dětí a jen těžko se domýšlí, co všechno se mohlo stát.

„V osmi vagonech za parní lokomotivou bylo na dvě stě padesát cestujících, vesměs malých dětí s rodiči. Kdyby tento vlak vjel na rozmontovaný úsek plnou rychlostí 50 kilometrů v hodině, která je zde povolena, s velkou pravděpodobností by vykolejil. Následky není třeba komentovat,“ uvedl Šatava.
Pokračoval v tom smyslu, že po trati v té době jezdí denně čtyři osobní vlaky a v sobotu se k nim přidaly další čtyři parní.

Policie vše vede jako krádež

Případem se zabývá policie, i když zatím vše vede v rovině krádeže. To se ale Janu Šatavovi nelíbí a je přesvědčený, že by se mělo jednat o trestný čin obecného ohrožení.

„Při malé rychlosti to tak jednou, dvakrát přejet jde, ale jakmile na to vlak najede rychleji, tak se kolej vychýlí a vlak vykolejí,“ vysvětluje Šatava. Podle jeho propočtů zloději takto odcizili přes tunu železa.

„A to by nemohl odvážet nějaký bezdomovec na kárce, nevejde se to ani do kufru osobáku, takže se musí jednat o nějakou organizovanou partu,“ míní Šatava a dodává, že ho na celé věci nejvíce zaráží, že někdo kvůli penězům bezohledně riskuje životy jiných.

Činem byli včera otřeseni i pracovníci montážní čety, kteří trať opravovali.

„Že někdo nepřemýšlí, jaké to může mít důsledky, na to nemáme slušných slov,“ řekl na adresu nenechavců Libor Tesař a ostatní mu přitakávali, přitom se z nich lil pot a potvrzovali, že vyšroubovat spojky je opravdu dřina.

„Hlavně na to musí být speciální vybavení, to nikdo obyčejným klíčem nepovolí,“ dodal Šatava.

Do budoucna by podivné a bezohledné zlatokopy mohla odradit skutečnost, že soukromý dopravce začal instalovat spojky vyrobené z plastů.