Na lavici obžalovaných usedne z řad stavebních firem, investora a stavebního dozoru celkem deset lidí. Za trestný čin obecné ohrožení z nedbalosti jim hrozí tresty od tří do deseti let.

Hlavní líčení je zatím naplánováno na jediný den, během něhož by nejprvez úst státní zástupkyně Zdeňky Tománkové měla zaznít obžaloba. „Vzhledem k rozsáhlosti případu předpokládám, že mi čtení obžaloby zabere několik hodin,“ naznačila náplň prvního hlavního líčení Zdeňka Tománková. Ještě před zahájením dokazování budou moci příbuzní obětí vznést své požadavky na případné finanční odškodnění.

Po přečtení obžaloby by měly přijít na řadu výslechy obžalovaných. Zatím není jasné, zda budou všichni vypovídat, či se někdo rozhodne využít svého práva a nebude se chtít k věci vyjadřovat. O dalším postupu pak rozhodne soudkyně Hana Doubková.

Most ve Vilémově se zřítil v září 2014. Pod mostem pracovalo v té době šest dělníků. Tři Češi a jeden Slovák pod sutinami zahynuli, dva dělníci byli zraněni. Jednoho z nich museli záchranáři vyprošťovať několik hodin.

Hned po nehodě se objevily spekulace, že za pád mostu může narušení statiky. Dělníci při demolici mostu zřejmě odbagrovali větší množství zeminy od jeho paty, aniž by byla dostatečně zabezpečena klenbová konstrukce mostu.

Přišli na pochybení

Podle závěrů policejního vyšetřování nebyly stavební a demoliční práce řízeny v souladu s projektovou dokumentací a nebylo zajištěno dodržování povinností k ochraně života, zdraví, životního prostředí a bezpečnosti práce.

Inspektorát práce udělil v souvislosti se zřícením mostu pokuty za půl druhého milionu korun. Dostaly je firmy Strabag a Bögl& Krýsl a koordinátorka bezpečnosti práce Marie Hubková, která také usedne na lavici obžalovaných. Pokutovaní podle inspektorátu nezajistili dostatečně bezpečnou koordinaci prací při opravách mostu.

Několik desítek let starý most ve Vilémově tehdy procházel rekonstrukcí v souvislosti s modernizací silnice druhé třídy mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než dvě stě milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most ve Vilémově opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl.