Žena se do jednoho z domů v Přibyslavi vloudila 7. listopadu okolo poledne. V kuchyni narazila na sedmaosmdesátiletého majitele a namluvila mu, že mu nese tisícikorunový přeplatek za léky. Zatímco jí senior odešel rozměnit pětitisícovou bankovku, odcizila z vedlejší místnosti obálku, v níž bylo 22 tisíc korun.

„Pachatelkou je žena ve věku kolem pětatřiceti let s kratšími vlasy a výškou kolem 170 centimetrů," informovala mluvčí policie Stanislava Miláčková.

Policie nyní případ dále prověřuje a po pachatelce krádeže pátrá. “V souvislosti s tímto případem by policisté chtěli apelovat na seniory, aby byli obezřetnější ve vztahu k cizím osobám. V žádném případě by neměli otevírat dveře domu nebo bytu, aniž by se předem přesvědčili, kdo za nimi je. Dále by senioři neměli cizí osoby zvát do svých domovů a při každém opuštění domu dbát na uzamčení dveří, a to i v případě, pohybují-li se třeba jenom na zahradě u domu. Senioři by neměli nikomu neznámému dávat finanční hotovost a podepisovat jakékoliv smlouvy bez toho, aby si je před tím v klidu přečetli, promysleli nebo se o nich poradili se svými příbuznými,“ upozorňuje mluvčí policie.

Zloději, kteří cílí na důvěřivé seniory, podle ní bývají dobře připravení, dokáží rychle reagovat i na nečekané situace a na první pohled nevzbuzují žádné podezření. „Naopak mají příjemné vystupování, jsou velmi komunikativní a s člověkem umí obratně manipulovat. Historky, pod kterými se dokáží vloudit do domů, mají velmi dobře připravené a jejich cílem je odlákat pozornost a v nestřeženém okamžiku odcizit úspory, které mají senioři ve většině případů uschované doma. Sebelepší úkryt peněz nebo dalších cenných věcí dokáží během chvilky odhalit, odcizit a ihned z domu zmizet,“ doplnila Miláčková.

Pro uchlácholení svých obětí používají smyšlené příběhy, jako je doručení přeplatků za energie a poskytnuté služby, vyplacení různých výher nebo sociálních dávek, kontrola energetických zařízení a spotřebičů a další podobné historky.

Energetické a plynárenské společnosti o přeplatcích za poskytnuté služby své zákazníky dopředu informují. Žádné přeplatky nikdy nepředávají zástupci energetických společností v hotovosti v místě bydliště.

Při prvním podezření by lidé měli okamžitě informovat policii na lince tísňového volání – 158.