Řidiči potom mohou za tento přestupek zaplatit až dvoutisícovou pokutu a přijít o dva body. „Používání pásů snižuje výrazným způsobem riziko zranění při dopravních nehodách. Přesto je u nás řidiči mívají zapnuté mnohem méně často než ve vyspělých zemích, například v USA,“ popisuje vedoucí pelhřimovských dopravních policistů Miroslav Lhotský.

Nenápadný plyšák

Při nárazu do pevné překážky vzrůstá mnohonásobně váha cestujících i všech volně uložených předmětů ve vozidle. Například dvacetikilové dítě váží při nárazu v padesátikilometrové rychlosti neuvěřitelných 385 kilogramů. „Třeba plyšák, který váží normálně kilo a půl, má při nárazu hmotnost devětadvacet kilogramů,“ upozorňuje Miroslav Lhotský.

Řidiči, kteří si před jízdou zapnou bezpečnostní pás, snižují až osmkrát riziko zranění při dopravní nehodě. „Při vyšších rychlostech hodně pomáhají i airbagy, ale bez pásů jsou takřka smrtelnou zbraní,“ varuje Lhotský. Policejní statistiky hovoří o takzvaných ekonomických ztrátách, které způsobí jedna smrtelná nehoda . Skládají se z přímých i nepřímých nákladů. Mezi ty přímé patří například zdravotní péče, administrativa či peníze pro pojišťovny.
Mezi nepřímé pak výpočet ušlých roků života a sociálních dávek, které stát vyplácí pozůstalým například formou vdovského nebo sirotčího důchodu.

Téměř čtvrt milionu

„Před šesty lety byly tyto ekonomické ztráty u jednoho člověka vypočítány na více než osm milionů korun a dnes to je ještě mnohem více,“ vysvětluje Miroslav Lhotský. Podle nejčerstvějších statistik je právě nepoužívání pásů na Pelhřimovsku nejvíce trestaným přestupkem. „Od začátku roku jsme nachytali již 983 řidičů či jejich spolujezdců bez zapnutých pásů. Celkově jsme za tento prohřešek vybrali okolo 230 tisíc korun,“ informovala pelhřimovská policejní mluvčí Hana Kotková.

Zároveň dodala, že hned za tímto přestupkem je zatím v závěsu překročení povolené rychlosti a také nevyhovující technický stav vozidla.

O nepoužívání pásů ví své i Jan Blecha z Pelhřimova, který byl za tento, dalo by se říci banální přestupek již dvakrát pokutován. „Od té doby si beru pás i když jedu třeba jen po městě. O peníze vůbec nejde, nicméně jsem pochopil, že i ve městě mě může potkat hodně nepříjemná nehoda a pásy mě při ní mohou zachránit,“ pověděl Blecha. Pro všechny odpůrce bezpečnostních pásů má zkušený dopravní policista Miroslav Lhotský jedno doporučení.

„Argumentace, že nepoužívání pasů někomu zachránilo život, jsou naprosto scestné. Nejhorší pohled při nehodách je na mrtvé, nebo těžce zraněné dítě. V takových případech je pozdě na „kdyby“,“ uzavírá Lhotský.