Stáří autobusů Tourbus, které jezdily po trase Brno-Velká Bíteš-Velké Meziříčí-Jihlava, překročilo požadovanou hranici o jeden rok. „Průměrné stáří vozidel, nesmí být dle údajů v technických průkazech v žádném okamžiku plnění smlouvy vyšší než devět let. Žádné z turnusově nasazených vozidel nesmí být dle údajů zapsaných v technickém průkazu starší patnáct let,“ popsala v dokumentu o uložení pokuty vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Hana Strnadová.

Kraj považuje průměrné stáří autobusů za jeden z klíčových parametrů, ovliňující pohodlí a bezpečí cestujících. Dopravce tak musí zaplatit pokutu jeden milion korun.

Rybník. Ilustrační foto
V Žirovnici přibydou čtyři rybníky, pomohou s obnovou tamních lesů

Tourbus však žádá o její snížení na dvě stě tisíc korun. Argumentuje dlouhodobými dobrými vztahy mezi krajem a Tourbusem. Také tím, že šlo o nedorozumění. „Naše společnost měla za to, že jsou požadovaná kritéria na stáří vozidel splněna. (…) Naše společnost neměla v žádném případě v úmyslu porušit jakékoli závazky vyplývající ze smlouvy. Pokud bychom se o problému dověděli dříve, okamžitě bychom jej napravili,“ napsal v žádosti o snížení pokuty ředitel společnosti Jakub Dvonč.

Pokud by kraj dopravci nevyhověl, měl by existenční problémy. Podle Dvonče se Tourbus teprve vzpamatovává z pandemie, přičemž ekonomickou situaci společnosti výrazně zhoršilo rapidní zdražení nafty. Výše pokuty rovněž odpovídá třetině odměny, kterou společnost od kraje inkasovala. „Smluvní pokuta představuje zcela zásadní zásah do ekonomické situace firmy a její zaplacení by nám způsobilo značné hospodářské problémy,“ informoval Dvonč.

O osudu smluvní pokuty rozhodne v úterý na svém zasedání krajské zastupitelstvo.