„Soutěž o značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek „Česká chuťovka" a „Dětská chuťovka“ především pomáhá spotřebitelům objevit chutné české potraviny. Výrobcům naopak pomáhá proniknout s výrobky, které splňují vysoké chuťové parametry, do povědomí spotřebitelů. Umožňuje dát o sobě vědět i malým a středním výrobcům, kteří jinak nemohou konkurovat velkovýrobcům v nákladech na reklamu. Nediskriminuje ale ani velké tuzemské výrobce, pokud vyrábějí kvalitní a chutné potraviny opravdu v České republice. Soutěž je tak otevřena všem poctivým tuzemským výrobcům a jejich chutným českým potravinám, pokud si toto označení opravdu zaslouží,“ informuje jeden z patronů soutěže ministr zemědělství Miroslav Toman. Výsledky byly spolu s prezentací vítězných výrobků slavnostně vyhlášeny 11. října 2018 v Hlavním sále Senátu Parlamentu ČR v Praze.

Kvalita a tradice

V kategorii Mléčných výrobků to byla například mlékárna v Jaroměřicích nad Rokytnou. „Stavíme na tradici – historie naší mlékárny se počítá od roku 1937. Jsme čeští a mléko nám dodávají čeští mlékaři. Jsme kvalitní – Fénix nebo Jaroměřický archivní sýr se honosí titulem Regionální potravina a naše mlékárna je držitelem prestižních certifikátů kvality. Milujeme naše výrobky – rádi je tvoříme, rádi je prodáváme a rádi je i jíme – víme totiž, že jsou poctivé a dobré,“ vysvětluje základ úspěchu mlékárny Hana Laudátová. Stejně dobře si v soutěži vedla mlékárny v Žirovnici a ve Valašském Meziříčí.

Titulem Česká chuťovka se může letos chlubit i Pivovar Chotěboř. „Pivovar Chotěboř je prvním nově postaveným průmyslovým pivovarem v novodobé pivovarské historii. Vyrostl na kraji města a v roce 2009 zahájil výrobu. Bylo to po 33 letech od posledního pivovaru uvedeného do provozu v minulém století v tehdejším Československu. Původní kapacita pivovaru byla 10.000 hektolitrů piva za rok, “přiblížil historii Pivovaru sládek Oldřich Záruba. Na tuzemský trh je pivo dodáváno především ve formě filtrovaného nepasterizovaného piva a také jako „kvasnicové pivo“ (nefilrované, přímo z ležáckých tanků). Vanilkový kypřicí prášek 12 g Amylon (bezfosfátový, bez lepku), pomohl k titulu Česká chuťovka akciové společnosti Amylon, která sídlí v Havlíčkově Brodě Ronově nad Sázavou u Přibyslavi.

„Tradice firmy sahá až do konce 19. století. V roce 2012 oslavila naše firma neuvěřitelných 100 let na trhuOd roku 2011 se společnost Amylon, a. s. rozhodla jít také cestou šetrného ekologického zemědělství a začala vyrábět také řadu BIO a bezlepkových produktů,“ informovala manažerka výroby a provozu Jaroslava Musílková Trníková. Soutěž Česká chuťovka 2018 má také dětskou kategorii.

Body dávají i děti

Nejdůležitějším kritériem, které musí každý přihlášený výrobek splňovat, jsou podle ministra zemědělství Tomana jsou vynikající chuťové parametry, samozřejmým předpokladem je jeho vysoká kvalita. Neméně důležitou součástí hodnocení je také vzhled a konzistence výrobku. Spojením těchto parametrů s českým původem potravin je značka Česká chuťovka zcela nezaměnitelná s jinými oceněními, která jsou v ČR udělována.

Výrobky přihlášené do soutěže o značku „Dětská chuťovka“ by měly být určeny dětem a mládeži ve věku od 6 do 16 let. Hodnotí je pod metodickým vedením odborníků z hodnotitelské komise České chuťovky autentická dětská porota složená z členů Dětské tiskové agentury