„Už je projednaná dokumentace. Čekáme ještě na nový statický posudek, který bychom měli mít k dispozici do pátku 1. září,“ uvedl radní Kraje Vysočina pro oblast dopravy a silničního hospodářství Jan Hyliš (ČSSD). Dodal, že začátek oprav je stanovený na jaro příštího roku a vše by mělo být hotovo do podzimu.

V cestě modernizaci mostu ale může stát výkup pozemků od jihlavského podnikatele, na jehož pozemku se most také nachází. Tento problém vedení Kraje Vysočina předalo k vyřešení jihlavskému magistrátu. „Je to od nás vstřícné gesto, protože most je komunikací, jež vlastní Kraj Vysočina. Vše už je ale s jihlavským podnikatelem předběžně dohodnuté,“ vysvětlil dobrovolnou pomoc jihlavské radnice směrem ke kraji náměstek primátora města Vratislav Výborný (ČSSD).

Opravu mostu musí schválit také dopravní inženýři z Krajského ředitelství policie Kraje Vysočina. Dle dřívějších slov krajské policejní mluvčí Dany Čírtkové opravu mostu policisté povolí, až budou dokončeny opravy dálničního úseku podél Jihlavy. Dokončení modernizace dálnice D1 v úseku mezi 112. a 119. kilometrem má Ředitelství silnic a dálnic naplánované v harmonogramu prací na červenec příštího roku.

Až tedy po výkupu pozemků, schválení policií a statickém posudku mostu bude moct vedení kraje požádat o stavební povolení. „Důvodem rozhodnutí modernizovat Brněnský most je postupující zvětrávání a koroze, způsobená zejména zatékáním vody do mostní konstrukce,“ zdůvodnila už minulý rok mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová. V nejhorším stavu jsou prý pilíře mostu.

Peníze na opravu mostu chce vedení kraje získat z evropských fondů a Integrovaného regionálního operačního programu. O peníze kraj ale zatím nepožádal. „Modernizaci budeme v počátku platit z roz᠆počtu kraje. Tyto dotace se totiž získávají zpětně,“ vysvětlil Hyliš.

Ačkoliv se zatím neví, kdy přesně se vytížený Brněnský most uzavře, jedno je jisté. Pro trolejbusy a autobusy městské hromadné dopravy to bude znamenat dočasnou změnu tras některých linek. Dotkne se to všech linek, které přes Brněnský most jezdí, tedy trolejbusových linek B, B1, C, N a autobusových linek 10 a 12. Mimo jiné se předpokládá vznik výlukových linek a také vybudování trolejbusové smyčky na Masarykově náměstí, kde se otáčejí také městské autobusy. Trolejbusy na Březinky pak pojedou směrem na náměstí Svobody a dále Havlíčkovou ulicí. Pro trolejbusy bude obnovena také smyčka kolem prodejny Gábinka v Handlových Dvorech u hypermarketu Tesco. Tam se budou otáčet trolejbusové linky, které přijedou přes Březinky po Okružní ulici z centra města a také od hlavního vlakového nádraží.
Železobetonový Brněnský most je dlouhý téměř dvě stě metrů a v nejvyšším místě má osmnáct metrů na výšku. Dostavěn byl v roce 1956. Rozsáhlejší opravou prošel v roce 1997.