A ještě odhadem dvacet let se nepřestane skládkovat, byť od roku 2024 v mnohem menším rozsahu než dosud. Úplně všechno totiž nelze energeticky využít nebo zrecyklovat. Určitý podíl odpadu prostě vždycky nakonec skončí na řízených skládkách zahrabaný pod zemí.

„Stojíme v místech, kde má začínat rampa pro manipulaci s až šesti kontejnery najednou, ve kterých se bude odvážet zhutnělý odpad do spalovny v Brně,“ říká Pavel Gregor ze společnosti Esko-T, která skládku provozuje. Nacházíme se právě vedle stávající veliké haly, největší budovy v areálu. Před ní je rozsáhlá zpevněná plocha a z ní se v budoucnu bude najíždět na rampu shora chráněnou přístřeškem. Po stranách budou sítě, aby odpad při manipulaci nelétal do okolí. Se stavbou se v ideálním případě začne v roce 2021 a Svazek obcí pro komunální služby, kterému skládka patří, za stavební práce zaplatí okolo 17 milionů korun. Projektová dokumentace pro tuto stavbu je připravená.

Ve velké hale, o které už byla řeč, se bude i nadále dotřiďovat velkoobjemový odpad ze sítě patnácti sběrných dvorů. Dřevěný odpad odebírá firma Kronospan Jihlava, která ho zpracovává na nové výrobky. Staré koberce, čalouněný, plastový nábytek a podobně se využívá jako alternativní palivo pro výrobu cementu v cementárně společnosti Cemex Práchovice. Na skládce v Petrůvkách zůstane rovněž provoz kompostárny pro členské obce, kterých je 165. Vyrobený kompost je registrovaný jako hnojivo s názvem Eskompost a je připravený k odběru.

„V současnosti se v Petrůvkách ukládá 32 tisíc tun všech odpadů ročně. Jakmile vstoupí v platnost nový zákon o odpadech, což se předpokládá v roce 2020, ale zatím to není jisté, budeme připraveni vhodný odpad odvážet k energetickému využití do SAKO Brno (spalovna komunálního odpadu – pozn. red.). Po silnici,“ uvedl Gregor. Protože je to technicky a ekonomicky výhodnější. V počátku z výběrového řízení vzejde dopravce, který bude velkými auty odpadky do spalovny odvážet. „Pro nás by bylo ekonomicky příliš náročné, pořizovat hned dvě nákladní auta, která jsou na to potřeba. Ale časem k tomu kroku přistoupíme,“ poznamenal Gregor.

Doufá, že dopadnou dobře jednání s brněnskou spalovnou, jež se chystá pořídit nový kotel a navýšit tak svou kapacitu pro ostatní regiony.

Na skládce v Petrůvkách letos otevřou devátou sekci, jak říkají prostoru, kam je možné navážet odpadky. Mají ještě prostor pro poslední, desátou sekci, ta ovšem bude mnohem menší než „devítka“. V současnosti sem ve všední dny míří 13 až18 aut s odpadky.

A co je nutné doplnit – nedílnou součástí překladiště – skládky v Petrůvkách - i v budoucnu zůstane třídicí linka v Třebíči. Funguje už pěkných pár let. I tu bude svazek obcí modernizovat. Je součástí celého systému nakládání s odpady v regionu.

Více informací k tomuto tématu se dozvíte ve čtvrtečním vydáním Deníku.