Jejich největším strašákem je nehoda, kterou ani sami nemusí zavinit, jenže kvůli nepřezutým pneumatikám se pro pojišťovnu automaticky mohou stát spoluúčastníky.

„Zrovna včera jsme tu měli řidiče, který se bál, že se připlete do nehody, a tak radši na poslední chvíli přijel na výměnu,“ uvedl Vladimír Máca z Pneuservisu Máca v Jihlavě. Podle něj se většina lidí nejvíce obává právě nehod a neochoty pojišťoven proplatit škody, pokud nebudou splňovat vyhlášku. „Včasné přezutí vyžadují také leasingové společnosti,“ dodal Máca.

V jeho servisu přezouvají naplno už tři týdny a denně stihnou vyměnit obutí přibližně čtyřiceti vozům. Služba trvá zhruba dvacet minut. Krom osobních aut mění kola také na traktorech či nákladních vozech. „Takto budeme pokračovat ještě zhruba měsíc. V prosinci pak lidé nakupují spíše dárky, než aby nechávali měnit gumy. I když jsme také měli tatínka, který své dceři dal k Vánocům nové pneumatiky,“ podotkl Máca.

Vzorek na zimních gumách musí mít podle zákona hloubku minimálně čtyři milimetry. Jejich průměrná výdrž jsou dva až tři roky s ohledem na počet najetých kilometrů a stav silnic. Jízdní vlastnosti pneumatik ovlivňuje také jejich stáří, protože časem tvrdnou a nepřilnou pak na silnici tak, jak by měly.