Za pár dní dostanou žáci do rukou vysvědčení, někdo se bude těšit ze samých jedniček, jiný ne. Podle odborníků z organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj je však zapotřebí dát dětem i rodičům více zpětné vazby. S tím souhlasí i někteří učitelé.

Podle nich je ale slovní hodnocení během roku dostatečné. „Každou známku dětem okomentuji. Navíc rodiče mají možnost během celého roku přijít do školy a na známky nahlédnout. Pakliže mají potřebu známku s učitelem rozebrat, není problém," řekla učitelka ze Základní školy Kollárova v Jihlavě Helena Uhlířová.

Vysvědčení v pátek dostane do ruky i Petr ze čtvrté třídy Kollárovy školy. Jedničky mu budou kazit dvě dvojky, z angličtiny a češtiny.

Má chvalitebnou, protože zmatkuje

Protože má ale Petr učitelku, se kterou před vysvědčením pořádají, jak říkají, dětské rodičovské sdružení, ví, v čem dělá chyby. „Snažil jsem se, abych měl samé jedničky, protože odměny měly být veliké. Ale jsem zmatkař a když zrovna zazmatkuji, tak to nestihnu. Proto sem tam dostanu špatnou známku," řekl malý žák.

Jeho sebekritika se shoduje i s hodnocením třídní učitelky. „Peťa je pohotový a inteligentní kluk, ale zajímá ho tisíc věcí kolem. Například, co se děje venku na ulici, jestli má holka pěknou sponku ve vlasech a podobně. Potom nestíhá dopsat cvičení. Časový limit ho tlačí, ale určitě má na víc. Mohl by se polepšit," vyjádřila se učitelka prvního stupně na Kollárově škole Pavla Lupačová.

Jenže ne každé dítko má takového učitele, jako je Pavla Lupačová. Své o tom ví matka šestnáctiletého Jakuba Hana Morálková. „Mám s učitelkou problémy. Když si zavolám, proč má Jakub čtyřku, řekne mi jen, že mu to prostě nejde a měl by se více učit. Vím, že Jakub je v pubertě a je to s ním někdy složité, ale povinné písemné ohodnocení bych určitě uvítala," postěžovala si Morálková.

Ministerstvo školství však v současné době žádné zásadní změny ve známkování neplánuje.