VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Publikace připomíná kouzlo staré železnice

Vysočina – Na neotřelý půvab historických železničních tratí upozorňuje nová publikace autorské dvojice Karel Černý, Martin Navrátil. Kniha nazvaná Posázavská dráha Žďár - Německý Brod – Světlá - Kácov, kterou vydalo nakladatelství Tváře, je plná historických fotografií, pohlednic a mnohých dalších zajímavostí.

13.11.2017
SDÍLEJ:

Přednosta stanice Sázava-Velká Losenice s manželkou před výpravní budovou.Foto: Archiv Karla Černého a Martina Navrátila

Výpravná publikace rozhodně není prvotinou této autorské dvojice. „Už jsme spolu několik knih o železnici napsali. Martin Navrátil pracuje ve vědecké knihovně Českých drah a společně dáváme dohromady knížky o železnici. Všechny už jsou rozebrané, proto jsme se rozhodli uceleně zpracovat Posázavskou dráhu počínaje Žďárem nad Sázavou a konče Prahou. Nyní jsme vydali první díl, je věnovaný úseku mezi Žďárem, tehdejším Německým, dnešním Havlíčkovým Brodem, Světlou nad Sázavou a Kácovem. Není to jen jedna dráha, ale historicky několik drah,“ popsal knižní novinku jeden z autorů Karel Černý.

Nejstarším úsekem popsaným v publikaci je páteřní trať společnosti Rakouská severozápadní dráha vedoucí z Vídně do Děčína. „Popisujeme jen její část – od dnešního Havlíčkova Brodu do Světlé nad Sázavou. První železniční stanice na Vysočině - v Golčově Jeníkově - byla otevřena v roce 1870. A ve stejném roce bylo otevřeno i německobrodské nádraží. V průběhu let 1870 a 1871 se pokračovalo směrem na Znojmo a dělala se i větev z tehdejšího Německého Brodu směrem do Pardubic. Ta byla hotova v roce 1871,“ podotkl jeden z autorů knižní novinky.

Přestože se autorská dvojice zabývá historií českých železnic už delší dobu, při shánění dostupných materiálů pro novou knihu narazila i na pár překvapujících faktů. „Podařilo se nám například dohledat zajímavou kolekci plánů žďárského nádraží. Je na ní velmi dobře vyobrazena tamní výpravní budova, která je unikátem mezi ostatními železničními budovami. Původně měla poloviční rozsah, podobně jako budova v Novém Městě na Moravě, Bystřici nad Pernštejnem nebo v Kácově. Ale když se začala dráha ze Žďáru rozšiřovat směrem na Nové Město a Tišnov, tak byla přistavěna ještě další část,“ přiblížil Karel Černý vzácný nález plánů jediné zdvojené budovy tohoto typu na území tehdejší monarchie. „A podařilo se nám v archivu sehnat i plánky žďárské výtopny s vodárnou,“ dodal.

Znalci budou překvapeni také unikátními fotografiemi železniční stanice Pohled. „Ta za rakousko-uherské monarchie nesla i německý název Frauenthal. Podařilo se nám fotografie sehnat díky tamnímu panu starostovi. Vzhledem k tomu, že na některých z nich je už německý název zamalován, ale pan přednosta je fotografován ještě v rakouské uniformě, tak se jedná o období těsně po roce 1918,“ poznamenal Karel Černý.

Doslova na poslední chvíli se autorům podařilo do publikace zařadit i další neznámé snímky výstavby nové dvoukolejné trati. „Je tam například fotografie místa mezi Pohledem a zastávkou Pohledští Dvořáci, na níž je vidět jak stará trať, tak i ta nová,“ vysvětlil Karel Černý.

Kromě pohlednic a již zmíněných plánků drážních staveb lze v publikaci najít také historické pohlednice, razítka vlakové pošty nebo staré jízdní řády. „Vlaky jezdívaly méně často, ale spoje byly poměrně hodně využívané,“ poznamenal spoluautor publikace. „Rád bych ale také upozornil i na snímky železničních strojů. Například na lokomotivu Prinz Erich, která byla vyrobena v roce 1890 ve firmě Krauss Linz. Je nejstarší dosud provozuschopnou lokomotivou v České republice,“ doplnil Černý.

Nová kniha, jež vznikala několik let, může být i vhodným vánočním dárkem. Vždyť železnice, a zvláště ta historická, dokáže vykouzlit zasněný úsměv na tváři všech milovníků vláčků. Z dospělých mužů se při pohledu na parní lokomotivu opět stávají malí kluci toužící po dobrodružství. „Vydali jsme tři tisíce kusů, cena jednoho výtisku je 359 korun a k sehnání je prakticky ve všech distribučních společnostech po celé republice.

V plánu už je také druhý díl, který bude na knihu Posázavská dráha Žďár - Německý Brod – Světlá - Kácov volně navazovat. Tentokrát se chtějí autoři zaměřit na železniční trasu Kolín – Čerčany - Praha. „A to s odbočkami do Kácova a do Dobříše. Druhý díl vyjde příští rok,“ doplnil Karel Černý.

Autor: Helena Zelená Křížová

13.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Elektrotechnici a technici energetici 20 000 Kč

Elektrotechnici a technici energetici projektanti, konstruktéři Projektant elektro. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Náplň práce: projektování elektrických zařízení.. Pracoviště: Explan s.r.o. - pracoviště humpolec, Hradská, č.p. 538, 396 01 Humpolec. Informace: Šárka Březinová, +420 727 810 727.

Výroba - Výroba Seřizovači 25 600 Kč

Seřizovači a obsluha ostatních obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) Seřizovač. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25600 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Požadujeme: SOU v oboru zámečník. Pracoviště: Cerepa, a.s., 394 46 Červená Řečice. Informace: Hana Pizová, +420 724 213 403.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Ostatní řemeslní pracovníci a 12 200 Kč

Zpracovatelé kůže, koželuhové a kožišníci dělnice ve výrobě - šička. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: místo výkonu práce: K Silu 2497, 39301 Pelhřimov, kontakt osobně v úterý a čtvrtek od 10.00 - 12.00 hod. na adrese Pražská 1114 - Pelhřimov, , ostatní dny telefonicky nebo e-mailem. Pracoviště: Andriva, k.s., Nádražní, č.p. 792, 393 01 Pelhřimov. Informace: Liubov Yaniv, +420 775 994 151.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 19 000 Kč

Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) Řidič osobních a malých dodávkových vozidel. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Auto Kelly přijme rozvozce náhradních dílů pro pobočku v Pelhřimově., Náplň práce: rozvoz autodílů, vyřizování objednávek, komunikace se zákazníky a zákl. obchod. činnost, péče o zákazníky., , Požadujeme: SOU, SŠ vzdělání v oboru automechanik nebo dopravní průmyslová škola výhodou, znalosti v oboru náhradních dílů pro automobily výhodou, uživatelská znalost práce na PC, zodpovědnost, komunikativnost, časovou flexibilitu, trestní bezúhonnost., , Nabízíme: zázemí prosperující společnosti, zvýhodněné ceny firemních produktů, příspěvek na stravování, nástup možný ihned., , Životopisy zasílejte na e-mail: vladimir.anderle@autokelly.cz., , NUTNÝ TELEFONICKÝ KONTAKT PŘEDEM NA TEL.: 607666866, pan Anderle Vladimír.. Pracoviště: Vladimír anderle - auto kelly, Nádražní, č.p. 1112, 393 01 Pelhřimov. Informace: Vladimír Anderle, +420 607 666 866.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační snímek.

Dobrovolníci na Pelhřimovsku loni odpracovali přes osm tisíc hodin

Ilustrační foto

Lidé přinášejí z lesů první houbařské úlovky

Trenérský rekordman či největší karetní hříšníci. Nabízíme fakta o MS v Rusku

Boje v základních skupinách fotbalového mistrovství světa v Rusku jsou v plném proudu, v akci se už stihly představit desítky světových hvězd. Šampionát je vrcholnou událostí, kterou sleduje takřka celý svět. Přečtěte si největší zajímavosti o tomto mimořádném sportovním svátku. 

V Pacově se jela posedmnácté známá rallye Pacovský okruh

Pacov – Sedm medailových umístění zůstalo na Vysočině při veterán rallye Pacovský okruh, která se jela v sobotu 16. června posedmnácté v novodobé historii v Pacově a v okolí.

Stavbou roku Kraje Vysočina je jihlavská vila

Vysočina – Secesní jihlavská vila Marie Karas se tento týden stala Stavbou Vysočiny roku 2017. Odborná komise současně udělila i dva tituly Stavba roku. Dohromady hodnotila devět nominovaných budov.

Cena medu by na Vysočině výrazně stoupat neměla

Vysočina – Jaký bude letos med, Bude ho dost a jaká bude cena? Spotřeba medu totiž v Česku roste. Podle statistiků v roce 2015 průměrný Čech spořádal kilogram medu. Přitom ještě v roce 1989 to bylo jen 400 gramů.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT