VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Publikace připomíná kouzlo staré železnice

Vysočina – Na neotřelý půvab historických železničních tratí upozorňuje nová publikace autorské dvojice Karel Černý, Martin Navrátil. Kniha nazvaná Posázavská dráha Žďár - Německý Brod – Světlá - Kácov, kterou vydalo nakladatelství Tváře, je plná historických fotografií, pohlednic a mnohých dalších zajímavostí.

13.11.2017
SDÍLEJ:

Přednosta stanice Sázava-Velká Losenice s manželkou před výpravní budovou.Foto: Archiv Karla Černého a Martina Navrátila

Výpravná publikace rozhodně není prvotinou této autorské dvojice. „Už jsme spolu několik knih o železnici napsali. Martin Navrátil pracuje ve vědecké knihovně Českých drah a společně dáváme dohromady knížky o železnici. Všechny už jsou rozebrané, proto jsme se rozhodli uceleně zpracovat Posázavskou dráhu počínaje Žďárem nad Sázavou a konče Prahou. Nyní jsme vydali první díl, je věnovaný úseku mezi Žďárem, tehdejším Německým, dnešním Havlíčkovým Brodem, Světlou nad Sázavou a Kácovem. Není to jen jedna dráha, ale historicky několik drah,“ popsal knižní novinku jeden z autorů Karel Černý.

Nejstarším úsekem popsaným v publikaci je páteřní trať společnosti Rakouská severozápadní dráha vedoucí z Vídně do Děčína. „Popisujeme jen její část – od dnešního Havlíčkova Brodu do Světlé nad Sázavou. První železniční stanice na Vysočině - v Golčově Jeníkově - byla otevřena v roce 1870. A ve stejném roce bylo otevřeno i německobrodské nádraží. V průběhu let 1870 a 1871 se pokračovalo směrem na Znojmo a dělala se i větev z tehdejšího Německého Brodu směrem do Pardubic. Ta byla hotova v roce 1871,“ podotkl jeden z autorů knižní novinky.

Přestože se autorská dvojice zabývá historií českých železnic už delší dobu, při shánění dostupných materiálů pro novou knihu narazila i na pár překvapujících faktů. „Podařilo se nám například dohledat zajímavou kolekci plánů žďárského nádraží. Je na ní velmi dobře vyobrazena tamní výpravní budova, která je unikátem mezi ostatními železničními budovami. Původně měla poloviční rozsah, podobně jako budova v Novém Městě na Moravě, Bystřici nad Pernštejnem nebo v Kácově. Ale když se začala dráha ze Žďáru rozšiřovat směrem na Nové Město a Tišnov, tak byla přistavěna ještě další část,“ přiblížil Karel Černý vzácný nález plánů jediné zdvojené budovy tohoto typu na území tehdejší monarchie. „A podařilo se nám v archivu sehnat i plánky žďárské výtopny s vodárnou,“ dodal.

Znalci budou překvapeni také unikátními fotografiemi železniční stanice Pohled. „Ta za rakousko-uherské monarchie nesla i německý název Frauenthal. Podařilo se nám fotografie sehnat díky tamnímu panu starostovi. Vzhledem k tomu, že na některých z nich je už německý název zamalován, ale pan přednosta je fotografován ještě v rakouské uniformě, tak se jedná o období těsně po roce 1918,“ poznamenal Karel Černý.

Doslova na poslední chvíli se autorům podařilo do publikace zařadit i další neznámé snímky výstavby nové dvoukolejné trati. „Je tam například fotografie místa mezi Pohledem a zastávkou Pohledští Dvořáci, na níž je vidět jak stará trať, tak i ta nová,“ vysvětlil Karel Černý.

Kromě pohlednic a již zmíněných plánků drážních staveb lze v publikaci najít také historické pohlednice, razítka vlakové pošty nebo staré jízdní řády. „Vlaky jezdívaly méně často, ale spoje byly poměrně hodně využívané,“ poznamenal spoluautor publikace. „Rád bych ale také upozornil i na snímky železničních strojů. Například na lokomotivu Prinz Erich, která byla vyrobena v roce 1890 ve firmě Krauss Linz. Je nejstarší dosud provozuschopnou lokomotivou v České republice,“ doplnil Černý.

Nová kniha, jež vznikala několik let, může být i vhodným vánočním dárkem. Vždyť železnice, a zvláště ta historická, dokáže vykouzlit zasněný úsměv na tváři všech milovníků vláčků. Z dospělých mužů se při pohledu na parní lokomotivu opět stávají malí kluci toužící po dobrodružství. „Vydali jsme tři tisíce kusů, cena jednoho výtisku je 359 korun a k sehnání je prakticky ve všech distribučních společnostech po celé republice.

V plánu už je také druhý díl, který bude na knihu Posázavská dráha Žďár - Německý Brod – Světlá - Kácov volně navazovat. Tentokrát se chtějí autoři zaměřit na železniční trasu Kolín – Čerčany - Praha. „A to s odbočkami do Kácova a do Dobříše. Druhý díl vyjde příští rok,“ doplnil Karel Černý.

Autor: Helena Zelená Křížová

13.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Švadlena 13 000 Kč Švadleny, šičky, vyšívači a pracovníci v příbuzných oborech Švadlena - šička. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Požadujeme:, znalost šití podmínkou, , Náplň práce: , šití lehké galanterie, , Osobní kontakt: v pracovních dnech 6.00 - 14:30 hod., , , Osobní setkání možné po telefonické domluvě.. Pracoviště: Relay-ll s.r.o. - pracoviště pelhřimov, Osvobození, č.p. 1699, 393 01 Pelhřimov. Informace: Ladislav Larva, +420 606 426 519. Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 13 500 Kč Pomocní pracovníci ve výrobě Operátor ve výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: NUTNÝ TELEFONICKÝ NEBO E-MAIL KONTAKT PŘEDEM!. Pracoviště: Nikol partner s.r.o. - pracoviště žirovnice, Tyršova, č.p. 707, 394 68 Žirovnice. Informace: Mykhailo Dumnych, +420 775 493 329. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 18 000 Kč Prodavači ostatního zboží v prodejnách Prodavač,- ka klíčařství. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: obsluha zákazníků, prodej, výroba klíčů, příjem a objednání zboží, fakturace, práce s penězi, vedení pokladny, úklid prodejny., , Požadujeme: SOU, SŠ, komunikativnost, samostatnost, příjemné vystupování, zodpovědný a pozitivní přístup k práci, ochota učit se novým věcem, znalost oboru výhodou., , Pracovní doba: dohodou s ostatním personálem. Otevírací doba: Po - Pá 8:00 - 17:00 hod., So 8:00 - 11:00 hod., , Strukturovaný životopis zasílejte na e-mail: klice.tocik@centrum.cz. Pracoviště: Točík pelhřimov s.r.o. - pracoviště pelhřimov, Křemešnická, č.p. 644, 393 01 Pelhřimov. Informace: Libor Točík, . Výroba - Výroba Ruční balič 14 000 Kč Ruční baliči Balič. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: . Pracoviště: Min-invest s.r.o. - žirovnice, nádražní, Nádražní, č.p. 341, 394 68 Žirovnice. Informace: Ivan Feyer, +420 777 143 774.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Vysočinu čeká Týden pěstounství

Ilustrační foto.

Černovičtí slavnostně vysadí lípu ke stému výročí republiky

Požár kulturního stánku a co všechno chybí Praze: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 19. až 21. září 2018.

Děti byly svědky fingované autonehody

Pelhřimov – V rámci Evropského týdne mobility se Pelhřimovští, stejně jako obyvatelé Jihlavy, zapojili do Dne bez aut.

Při 80. výročí novoměstské nemocnice lidé zavítají i na patologii

Nové Město na Moravě – Prohlédnout si novoměstskou nemocnici tak, jak ji běžně pacienti i další návštěvníci nepoznají, bude moct veřejnost možnost v sobotu 22. září. V době od 9 do 14 hodin se v jejím areálu uskuteční den otevřených dveří u příležitosti 80. výročí zahájení výstavby tohoto zdravotnického zařízení.

Rodinné centrum Krteček v Pelhřimově hledá rodiče

Pelhřimov – Návštěvníci Family Pointu Rodinného centra Krteček v Pelhřimově se dozví, jak se stát pěstounem. V úterý 25. září se tam od 16 hodin uskuteční seminář o náhradní rodinné péči, který nese název Hledají se rodiče.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT