VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Publikace připomíná kouzlo staré železnice

Vysočina – Na neotřelý půvab historických železničních tratí upozorňuje nová publikace autorské dvojice Karel Černý, Martin Navrátil. Kniha nazvaná Posázavská dráha Žďár - Německý Brod – Světlá - Kácov, kterou vydalo nakladatelství Tváře, je plná historických fotografií, pohlednic a mnohých dalších zajímavostí.

13.11.2017
SDÍLEJ:

Přednosta stanice Sázava-Velká Losenice s manželkou před výpravní budovou.Foto: Archiv Karla Černého a Martina Navrátila

Výpravná publikace rozhodně není prvotinou této autorské dvojice. „Už jsme spolu několik knih o železnici napsali. Martin Navrátil pracuje ve vědecké knihovně Českých drah a společně dáváme dohromady knížky o železnici. Všechny už jsou rozebrané, proto jsme se rozhodli uceleně zpracovat Posázavskou dráhu počínaje Žďárem nad Sázavou a konče Prahou. Nyní jsme vydali první díl, je věnovaný úseku mezi Žďárem, tehdejším Německým, dnešním Havlíčkovým Brodem, Světlou nad Sázavou a Kácovem. Není to jen jedna dráha, ale historicky několik drah,“ popsal knižní novinku jeden z autorů Karel Černý.

Nejstarším úsekem popsaným v publikaci je páteřní trať společnosti Rakouská severozápadní dráha vedoucí z Vídně do Děčína. „Popisujeme jen její část – od dnešního Havlíčkova Brodu do Světlé nad Sázavou. První železniční stanice na Vysočině - v Golčově Jeníkově - byla otevřena v roce 1870. A ve stejném roce bylo otevřeno i německobrodské nádraží. V průběhu let 1870 a 1871 se pokračovalo směrem na Znojmo a dělala se i větev z tehdejšího Německého Brodu směrem do Pardubic. Ta byla hotova v roce 1871,“ podotkl jeden z autorů knižní novinky.

Přestože se autorská dvojice zabývá historií českých železnic už delší dobu, při shánění dostupných materiálů pro novou knihu narazila i na pár překvapujících faktů. „Podařilo se nám například dohledat zajímavou kolekci plánů žďárského nádraží. Je na ní velmi dobře vyobrazena tamní výpravní budova, která je unikátem mezi ostatními železničními budovami. Původně měla poloviční rozsah, podobně jako budova v Novém Městě na Moravě, Bystřici nad Pernštejnem nebo v Kácově. Ale když se začala dráha ze Žďáru rozšiřovat směrem na Nové Město a Tišnov, tak byla přistavěna ještě další část,“ přiblížil Karel Černý vzácný nález plánů jediné zdvojené budovy tohoto typu na území tehdejší monarchie. „A podařilo se nám v archivu sehnat i plánky žďárské výtopny s vodárnou,“ dodal.

Znalci budou překvapeni také unikátními fotografiemi železniční stanice Pohled. „Ta za rakousko-uherské monarchie nesla i německý název Frauenthal. Podařilo se nám fotografie sehnat díky tamnímu panu starostovi. Vzhledem k tomu, že na některých z nich je už německý název zamalován, ale pan přednosta je fotografován ještě v rakouské uniformě, tak se jedná o období těsně po roce 1918,“ poznamenal Karel Černý.

Doslova na poslední chvíli se autorům podařilo do publikace zařadit i další neznámé snímky výstavby nové dvoukolejné trati. „Je tam například fotografie místa mezi Pohledem a zastávkou Pohledští Dvořáci, na níž je vidět jak stará trať, tak i ta nová,“ vysvětlil Karel Černý.

Kromě pohlednic a již zmíněných plánků drážních staveb lze v publikaci najít také historické pohlednice, razítka vlakové pošty nebo staré jízdní řády. „Vlaky jezdívaly méně často, ale spoje byly poměrně hodně využívané,“ poznamenal spoluautor publikace. „Rád bych ale také upozornil i na snímky železničních strojů. Například na lokomotivu Prinz Erich, která byla vyrobena v roce 1890 ve firmě Krauss Linz. Je nejstarší dosud provozuschopnou lokomotivou v České republice,“ doplnil Černý.

Nová kniha, jež vznikala několik let, může být i vhodným vánočním dárkem. Vždyť železnice, a zvláště ta historická, dokáže vykouzlit zasněný úsměv na tváři všech milovníků vláčků. Z dospělých mužů se při pohledu na parní lokomotivu opět stávají malí kluci toužící po dobrodružství. „Vydali jsme tři tisíce kusů, cena jednoho výtisku je 359 korun a k sehnání je prakticky ve všech distribučních společnostech po celé republice.

V plánu už je také druhý díl, který bude na knihu Posázavská dráha Žďár - Německý Brod – Světlá - Kácov volně navazovat. Tentokrát se chtějí autoři zaměřit na železniční trasu Kolín – Čerčany - Praha. „A to s odbočkami do Kácova a do Dobříše. Druhý díl vyjde příští rok,“ doplnil Karel Černý.

Autor: Helena Zelená Křížová

13.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Tvůrčí práce a design - Tvůrčí práce a design Zahradník(19 000 Kč)

Zahradníci floristé a květináři Florista,- ka / aranžér,- ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: vyučení a praxe nejsou podmínkou - uchazeče sami zaškolíme, samostatnost, zodpovědnost, cit pro barvu, estetické cítění a kreativita, základní znalost práce s PC, Telefonický kontakt možný v pracovní dny v době od 7:00 - 15:00 hodin. Životopisy zasílat na e-mail: florcentrum@florcentrum.cz. Pracoviště: Florcentrum foltýnová s.r.o.-provozovna kaufland, Pražská, č.p. 2276, 393 01 Pelhřimov. Informace: Marcela Foltýnová, +420 736 473 456.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Soustružník(25 000 Kč)

Seřizovači a obsluha konvenčních soustruhů Obsluha konvenčního soustruhu (kromě obrábění dřeva). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Výhodou je vyučení v oboru obráběč kovů nebo mechanik seřizovač.. Pracoviště: Produktion sito s.r.o., 393 01 Pelhřimov. Informace: Zdeňka Jůzlová, +420 565 652 202.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu(24 000 Kč)

Řidiči ostatních speciálních vozidel Řidič kolového nakladače v teplárně na biomasu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Náplň práce: obsluha kolového nakladače při manipulaci s biomasou, výpomoc v provozu kotelny, základní údržba svěřeného zařízení., , Požadujeme: pracovitost, samostatnost, spolehlivost., Nabízíme: dobré platové podmínky, stabilní zaměstnání, zaměstnanecké výhody, mzda + příplatky., Nástup možný ihned.. Pracoviště: Iromez s.r.o. - pracoviště, U Agrostroje, č.p. 1412, 393 01 Pelhřimov. Informace: Pavel Rychetský, +420 727 953 919.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu(18 000 Kč)

Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) Řidič - vnitrostátní doprava na vozidla do 7,5 t. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: karta řidiče, vhodné pro uchazeče z Pelhřimova a blízkého okolí, místo výkonu práce: ČR, , Požadujeme: spolehlivost. Pracoviště: Josef jirka - provozovna, 393 01 Pelhřimov. Informace: Josef Jirka, +420 602 288 271.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Nová záchytka bude z kontejnerů

Ilustrační foto

Malovcova ulice v Pacově se letos lidem ukáže v novém

Zloděj si z dílny odnesl nářadí i vzduchovky

Žirovnice – Cílem doposud neznámého zloděje se stalo vybavení dílny v Nádražní ulici v Žirovnici. Odnesl si odtud ale i dvě vzduchovky. Ke krádeži došlo v době od soboty 17. února do pondělního odpoledne.

Oproti roku 2016 se loni na Pelhřimovsku víc kradlo

Pelhřimov – Nárůst počtu všech trestných činů o 56, větší počet násilných trestných činů i nejrůznějších krádeží. Taková je charakteristika trestné činnosti na Pelhřimovsku za rok 2017.

Jedna rolba vládne všem a po krk ve vodě v minus pěti: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 21. února 2018.

AKTUALIZOVÁNO

Hokejisté porazili USA a zahrají si na OH o medaili. Francouz vychytal nájezdy

/FOTOGALERIE, ANKETA/ Uf, to bylo drama! Čeští hokejisté postoupili do semifinále olympijského turnaje, když porazili tým USA 3:2 po samostatných nájezdech. Američané ale byli tuhé sousto, i když národní tým byl po většinu zápasu lepší. O finále se svěřenci trenéra Josefa Jandače utkají s Ruskem.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT