VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O podobě měst rozhodují vždy politici, říká městský architekt

Třebíč – Jaroslav Hulín je třebíčský rodák, ovšem žije v Praze a má zkušenost s prací pro britské architektonické studio. V Třebíči na radnici si ho před rokem vybrali na post městského architekta, líbilo se jim právě to, že má k městu vztah, přesto si uchovává nadhled díky působení mimo region. Hulín jezdí do Třebíče jednou týdně, zabývá se drobnější běžnou agendou, ale taky výhledem do budoucna. „Třebíči by slušela pěší zóna,“ myslí si například.

14.4.2018
SDÍLEJ:

Ing. arch. Jaroslav Hulín, městský architekt v Třebíči.Foto: Deník / Jakubcová Hana

Do Třebíče jezdíte z Prahy pracovat jednou týdně. Všiml jste si v poslední době z pohledu architekta něčeho zajímavého na Vysočině, co vás nadchlo nebo donutilo se zamyslet?

Teď jsem jel z hor po I/38 od Čáslavi. Kolín i Čáslav mají obchvat. Havlíčkův Brod obchvat ale stále nemá, Jihlava – krajské město – ho má pouze částečný. Pak jsem to vzal přes Brtnici, ta ho taky nemá. Stejně tak Třebíč. A potřebují je jako sůl. To je běh na dlouhou trať, snad se to někdy vyřeší.

Co dalšího jste zaregistroval?

Obecně vzato – mně se líbí, když se lidi starají o historické dědictví, aniž by museli. Je řada staveb bez památkové ochrany. V Třebíči jde například o prvorepublikové vily na Gorazdově náměstí, několik je velmi pěkně udržovaných, opravených, respektujících ducha stavby. Když by si majitelé chtěli dát plastová okna, mohli by, stejně tak výraznou fasádu. Ale oni to neudělali. Za první republiky si vily nestavěli žádní hlupáci. Budovali s kulturním přesahem. Podobný pocit mám z Brtnice, a proto se cítím až hloupě, že jim musím autem projíždět skrz krásné centrum.

Městečko Brtnice ovšem leží v tak složitém terénu, že stavba obchvatu by kraj, kterému průtah patří, vyšla na obrovské peníze a nevyplatila by se, nemyslíte?

Najdu vám spoustu příkladů z Rakouska či Německa, kde i malá města mají obchvaty. A koneckonců nedaleko Třebíče se narovnávala silnice směr Velké Meziříčí. Máte pravdu, Brtnice je v kotlině, ovšem to záleží na prioritách politického vedení kraje.

Jak jako architekt vnímáte roli kraje coby iniciátora řady staveb, které svým vzhledem ovlivňují veřejný prostor? Přece jen se z krajských peněz staví kdeco…

Komora architektů dělala statistiku soutěží od revoluce, kraje jsou tady deset, patnáct let. A bylo vidět, že zadavatelem jsou menší města třeba typu Písek, Litomyšl. Většinou jsou to města, obce, ale nikdy to není kraj. Přitom ano, staví spoustu staveb. Například v Třebíči se nijak zvlášť architektonicky nepovedl Podklášterský most, nenadchla mě nová tělocvična v Borovině a teď se chystá zateplení tělocvičny v Otmarově ulici, kde projektant odmítl mé námitky s tím, že má zkrátka své zadání od kraje.

Ta tělocvična je stavba z doby konce socialismu, pokud se nemýlím…

Ano. A vydařená, je nejpovedenější věcí v Třebíči z těch, které se projektovaly ještě na konci 80. let. Z mého pohledu by se její zateplení mělo řešit komplexněji a měl by se respektovat ráz prosklené fasády. Ale kraj to prostě zadal po svém. Dále se v Třebíči staví nový pavilon průmyslovky za 100 milionů korun, ale že by na to byla architektonická soutěž, o tom nevím.

Nemůže to být i tím, že soutěže v Česku občas ztroskotají na průtazích, námitkách? Příkladem je sousední Velké Meziříčí a jeho městská soutěž na opravu centra. To kraj prostě sežene dotace, udělá klasické „výběrko“ a snaží se rychlými kroky o realizaci stavby v rámci dotačních podmínek…

Něco tak je, něco ne. Jsou různé nástroje. Znáte se s nějakým projektantem, tak mu to zadáte, protože víte, že to nějak uspokojivě dopadne. Co se ale vůbec neřeší nebo málo, je následná ekonomika provozu staveb. Něco se rychle naprojektuje za balík dotačních peněz, prostaví se dotace a pak se majiteli budovy starej. Na stavbu kolem 100 milionů typu školy se v sousedním Rakousku téměř stoprocentně dělá architektonická soutěž. Jasně, když je blbě udělané zadání, může vzniknout paskvil. Ale zase - soutěž dá možnost vyhrát mladému týmu, klidně regionálnímu, který na základě tohoto úspěchu a zkušenosti může vyrůst a přerůst region. A pak projektovat jinde. A když to řeknu zjednodušeně – přitáhnout bohatství zpátky domů. Pokud se tady nikdo vyrůst nenechá, tak ti lepší půjdou jinam a ti horší nikdo mimo region chtít nebude.

Někde vám kladli otázku, jak vnímáte navrženou trasu obchvatu Třebíče, který připravuje stát ve spolupráci s městem na silnici I/23. Vaše odpověď ale nebyla jasná, zdá se mi, že jste coby městský architekt z odpovědi šalamounky vykličkoval, abyste si nenaštval zaměstnavatele. Trasa má velké odpůrce, vyčítají jí, že jde příliš blízko zastavěné zóně, dostala přezdívku průchvat. Jaký je tedy váš názor na navržené řešení?

Klidně řeknu svůj názor. Postavila-li by se varianta dále od města, nic moc by nevyřešila, řidiči zvolí starou trasu, protože si nebudou chtít zajíždět. Největší boje se svádějí o část směr Borovina. Jenže největší koncentrace obyvatel je na opačné straně města, na Hájku a Nových Dvorech, kde žije polovina Třebíčáků. Do práce, nakoupit a podobně se tlačí na protější stranu Třebíče směr průmyslová zóna, Dukovany, Stop Shop. V této části obchvatu bude ležet hlavní těžiště odvedení dopravy z města.

Až se díky obchvatu uleví centru, myslím období za deset let, co se může změnit?

Hodně. Bavme se o Komenského náměstí, o prostoru autobusového nádraží, se kterým si místní dlouhodobě nevědí rady, ale taky o typu vozidel, kterých bude čím dál víc na elektřinu. Ano, už nebudou produkovat tolik škodlivin a hluku, ovšem prvek nebezpečí v nich zůstane. Popíšu vám horkou novinku, o které se teď na radnici bavíme a kterou bych chtěl letos prověřit.

To mě zajímá, povídejte.

Jde o přičlenění autobusáku k centru města, které je dnes oddělené bariérou nedávno opravené čtyřproudé silnice na Komenského náměstí, která vede od Podklášterského postu k úřadu práce. Mluvím o té s řetízky uprostřed. Mohla by se stát součástí pěší zóny, kam by měly povolený vjezd maximálně městské autobusy. Na Podklášterský most by se od Boroviny jezdilo přes současné parkoviště, které vzniklo z jednoho nástupiště autobusového nádraží. A dále mezi budovou výpravní haly nádraží a sousedními nemovitostmi, kde je teď nenápadná ulice. Naopak Stařečka by se mohla zklidnit. Zjednodušila by se tak i velmi složitá křižovatka při výjezdu z Karlova náměstí Jihlavskou bránou.

Už slyším reakce řidičů, jde o hodně inovativní přístup, nemyslíte?

Mimochodem Třebíč je čtvrté největší město v republice bez pěší zóny. Řadíme se do skupiny měst jako Most, Karviná a Chomutov, což nám moc nelichotí. Zmíněná trojice vznikala nedávno, nemá tak historicky cenná centra jako Třebíč s památkami v UNESCO. Pokud by se obnovila obchodní funkce Billy u hlavní pošty a zůstal význam lávky přes řeku do Kočičiny směr Hájek jako komunikační tah nejlidnatější části města, pak koridor pro pěší, táhnoucí se od Komenského náměstí, dává svou logiku. Protože i na Komenského náměstí jsou obchodní domy. Rozšířila by se funkce centra města, což se naposledy podařilo stavbou lávky do Židů, bylo to pro pohyb v rámci centra klíčové. Vytvořil by se přirozený pěší tah.

Blíží se architektonická soutěž na kašnu na Karlově náměstí. Má prý 16 stran zadávacích podmínek. Jaké jsou ty hlavní?

Soutěž nemá skoro žádné závazné podmínky, účastnit se může téměř každý. Kašna musí vhodně doplnit prostor náměstí po plánové rekonstrukci. Může to být jakýkoli vodní prvek. Kašna musí plnit funkci v létě i v zimě. V létě je to jasné, ale mimo sezónu bude na náměstí také existovat. Někde vodní prvek před mrazem chrání hromadou prken, to nemusí být nejvhodnější. Odhadovaná investice je okolo 3,5 milionu korun. Doufám, že najdeme řešení, které bude dobře fungovat ve všech ohledech a které potvrdí, že má cenu vybírat na základě architektonických a výtvarných soutěží.

Když jsme spolu mluvili před rokem, to jste do své funkce nastupoval, narazili jsme na téma reklamního smogu, který je podle vás v Třebíči nevídaný a říkal jste, že to chcete změnit. Jak jste daleko?

Udělali jsme si přehled reklamy, které plochy patří městu – těch je mimochodem minimum a radnice tři velké cedule odstranila. Ale zbytek je v soukromých rukou. Z litery stavebního zákona neexistuje univerzální řešení. Vždy je to na politickém rozhodnutí vedení města. Třeba ve Znojmě přijali obecně závaznou vyhlášku o regulaci reklamy ve veřejném prostoru. A stejný přístup by zřejmě – a já to doporučuji – měli zvolit zastupitelé i v Třebíči.

Ing. arch. Jaroslav Hulín (37 let)
· narodil se v Třebíči, ve městě žil v letech 1981 až 1999

· vystudoval Fakultu architektury na ČVUT v Praze

· mezi své referenční stavby či projekty řadí mimo jiné pasivní dům v Hradci Králové, přestavbu „okálu“ v Praze či stavební úpravy obecního úřadu v Úněticích (v rámci kanceláře Pavlíček + Hulín architekti)

· byl členem týmu, který navrhoval britský pavilon pro výstavu Expo 2010 v Šanghaji

· od dubna loňského roku se stal městským architektem v Třebíči

· jeho koníčkem je nohejbal a nemovitosti

Autor: Hana Jakubcová

14.4.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 17 000 Kč Manipulační dělníci ve výrobě Manipulant. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nápň práce: manipulace s materiálem, výhodou je průkaz VZV, jeřábnický a vazačský průkaz, Nabízíme:práci na trvalý pracovní poměr – doba neurčitá;možnost odborného vzdělávání a postupu na vyšší pozici;příspěvek na dopravu; příspěvek na závodní stravování; příspěvek na životní pojištění; možnost ubytování; další sociální výhody dané firemní kulturou; benefity poskytované naší společností. Pracoviště: Pacovské strojírny, a.s., Nádražní, č.p. 697, 395 01 Pacov. Informace: Pavel Dufek, +420 724 589 699. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 24 000 Kč Prodavači potravinářského zboží Asistent prodeje. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Hrubá měsíční mzda je uvedena na HPP. Jedná se o 1 směnu s postupnými nástupy na směnu., Možnost zkráceného úvazku., , Nutný telefonický kontakt předem!. Pracoviště: Kaufland česká republika v.o.s. - pelhřimov, Pražská, č.p. 2276, 393 01 Pelhřimov. Informace: Monika Ochel, +420 565 321 312. Výroba - Výroba Obsluha strojů 19 000 Kč Obsluha strojů na balení, plnění a etiketování Balič - strojník balicího, etiketovacího stroje. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Hledáme šikovné a ochotné zaměstnance do pracovního teamu na obsluhu balící linky. Zajistíme dostatečné zaučení a příjemný kolektiv. Maminkám můžeme vyhovět s nastavením směnování.. Pracoviště: Produktion sito s.r.o., 393 01 Pelhřimov. Informace: Zdeňka Jůzlová, +420 565 652 202. Výroba - Výroba Obsluha strojů 24 000 Kč Obsluha zařízení na zpracování kovů Obsluha děrovacího lisu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Náplň práce: zpracování plechu a plechových dílů dle zakázek, obsluha plně automatizovaného lisu TRUMPF, osazování strojů děrovacími nástroji, práce s měřidly a výkresovou dokumentací, kontrola vyrobených dílů., , Nutný telefonický nebo e-mail kontakt předem!. Pracoviště: Lns s. r. o. - pracoviště pelhřimov, K Silu, č.p. 2179, 393 01 Pelhřimov. Informace: Jana Lévai, +420 601 100 454.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Den bez aut v Pelhřimově.
20

Děti byly svědky fingované autonehody

Novoměstská nemocnice dnes.
12

Při 80. výročí novoměstské nemocnice lidé zavítají i na patologii

Rodinné centrum Krteček v Pelhřimově hledá rodiče

Pelhřimov – Návštěvníci Family Pointu Rodinného centra Krteček v Pelhřimově se dozví, jak se stát pěstounem. V úterý 25. září se tam od 16 hodin uskuteční seminář o náhradní rodinné péči, který nese název Hledají se rodiče.

OBRAZEM: Jak reaktory ubránit proti teroristům, cvičili v Dukovanech

Dukovany – Zvukové a kouřové efekty doprovodily ve čtvrtek 20. září dopoledne dynamické ukázky, do kterých byly zapojeny i vojenské bojové vrtulníky Mi-24. Ukázky zakončily čtyřdenní cvičení Safeguard 2018, při kterém poprvé společně cvičili vojáci, policisté i hasiči s pracovníky elektrárny vnější ochranu Jaderné elektrárny Dukovany proti vnějšímu napadení a teroristickému útoku.

Hasiči zajišťovali čapí hnízdo, pak odstranili nakloněný strom

Pelhřimovsko - Hned několik zásahů v přírodě nebo na pomoc přírodě i lidem absolvovali v úterý hasiči na Pelhřimovsku. Ve tři čtvrtě na devět ráno vyjížděli do Božejova, kde zajišťovali čapí hnízdo.

Start sezony nenabídl euforii, ale solidní míru naděje

Pelhřimov – Dvě úvodní kapitoly má za sebou II. liga hokejistů. Do značné míry přebudovaný tým Pelhřimova v nich obstál. Navzdory tomu, že měl velmi těžké vylosování.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT