Cena nafty se snížila o pět haléřů na 36,72 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny pohonných hmot dlouhodobě sleduje.

Podle analytika Petra Čermáka ze společnosti Colosseum souvisí zlevnění s nižšími cenami ropy na světových trzích. Zpevnil také kurz koruny. „V následujících dnech bychom se u našich čerpacích stanic měli dočkat zlevnění, které by se mohlo pohybovat v řádu desetihaléřů. O něco výraznější bude pravděpodobně v případě benzinu," uvedl Čermák.

„Myslím, že je předčasné se radovat," míní Irena Dobiášová z Pelhřimova, která dojíždí pátým rokem za prací do Jihlavy. Koupila si kvůli nízké spotřebě auto Citroën C3 s obsahem motoru 1.1. „Před pěti lety jsem natankovala plnou nádrž za osm set, teď platím kolem dvanácti stovek. Benzin beru dvakrát do měsíce, což už je pořádný rozdíl. Místo tří nádrží teď za stejnou cenu načerpám jenom dvě, ale výplatu mám pořád stejnou," posteskla si Dobiášová.

Analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta dává skeptické řidičce za pravdu. Podle něj je pokles cen zřejmě jen dočasný a do konce léta nelze další zdražení vyloučit.

Zatímco rodinná kasa je kvůli zdražení pohonných hmot chudší o několik stovek, přepravní společnosti to stojí statisíce. Například jihlavský ICOM transport provozuje více než 800 autobusů a 400 kamionů. „Za měsíc ujedeme okolo sedmi milionů kilometru a spotřebujeme okolo 1,9 milionu litrů nafty. Vzhledem k tomu, že za poslední rok stoupla cena nafty bez DPH o 3,73 koruny, provoz vozového parku výrazně zdražil," uvedl mluvčí ICOM transport Petr Palovčík. Dodal, že v důsledku zvýšení nákladů přistoupila společnost začátkem roku ke zdražení jízdného.

Na Vysočině chybí levné sítě benzinek

Vysočinské čerpací stanice patří dlouhodobě k nejdražším v republice. Za pohonné hmoty zde motoristé zaplatí víc, než je republikový průměr. „Je to tak už několik let a bude to tak i nadále. Rozdíl oproti republikovému průměru je zhruba 25 haléřů, což je relativně málo. Pro srovnání rozdíl mezi nejdražším a nejlevnějším krajem bývá i více než jedna koruna za litr. Těmi vůbec nejdražšími kraji bývá pravidelně Jihomoravský kraj nebo Praha," odpověděl na dotaz Deníku Michal Roškanin, analytik PETROLmedia.

A jaké jsou podle něj důvody, proč patří Vysočina mezi dražší regiony? „Za prvé se na Vysočině neobjevuje tolik levných sítí „superlevných" čerpacích stanic jako v některých jiných krajích a za druhé tudy prochází dálnice D1, na níž prodávají čerpací stanice dražší pohonné hmoty, a zvyšují tak krajský průměr," vysvětlil Roškanin.

Snížení ceny pohonných hmot v uplynulých dnech je vzhledem k jejich rekordnímu nárůstu od počátku letošního roku, kdy nafta zdražila o více než korunu a benzin Natural 95 o téměř 2,50, pouze kosmetickou změnou. Experti předpokládají, že se kvůli vysokým cenám sníží poptávka. U benzinu by se pokles spotřeby mohl pohybovat kolem osmi procent, u nafty o tři až pět procent. Uvedl to Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Že lidé ve snaze ušetřit volí raději městskou hromadnou dopravu, potvrdil ředitel Dopravního podniku města Jihlavy Josef Vilím: „V lednu a v únoru jsme zaznamenali oproti loňsku pětiprocentní nárůst tržeb. Jsem přesvědčen, že to souvisí právě se zdražováním pohonných hmot. Tržby za březen a duben však odpovídají těm loňským. Vysvětluji si to tím, že si lidé na vyšší ceny zvykli, a částečně se proto vrátili zase k automobilové přepravě."

Spotřeba benzinu klesá pravidelně již od roku 2005. Podle prodejců je za tím zejména přechod mnohých řidičů k dieselovým motorům. Nové modely vozů se také vyznačují mnohem nižší spotřebou paliv. „Letos budou mít na výdaje domácností také vliv vyšší ceny energií, potravin a podobně. Proto se dá očekávat snížení výdajů za benzinová paliva," řekl Loula.

Otázkou zůstává, do jaké míry mohou ceny pohonných hmot dál růst. Někteří analytici upozorňují, že by letos mohly dosáhnout i hranice 40 korun za litr.