Podobná situace je v jihlavské prodejně Hipp Cycles. „Největší nápor je klasicky po jarních prázdninách, když vysvitne sluníčko. To máme měsíc dopředu plno,“ uvedl majitel prodejny Pavel Sopko. „Nyní je čekací doba zhruba týden, ale stále je nutné objednání,“ dodal. V servisu zde denně opraví deset až dvanáct kol a berou i elektrokola, kde však nechávají elektrické záležitosti odborníkům.

Opačný extrém jsou pak kola tak stará, že se na ně prostě už neseženou náhradní díly. To je ale spíše rarita. Většinou jsou opravy rutinní záležitostí. Kromě těch tradičních jako je vycentrování kola, seřízení brzd, výměna prázdné duše nebo seřízení přehazovačky se ale najdou i skutečně kuriózní případy.

„Z auta spadl držák i s koly, tak jsme pak opravovali dvě zdemolovaná kola. Na výměnu bylo přední a zadní kolo, řídítka, představec, přehazovačka, těch věcí tam bylo spousta,“ vzpomněl si na neobvyklou zakázku Blažek. Oprava dvou kol tehdy vyšla na šestnáct tisíc. Majitel kol však měl štěstí, že za ním zrovna nejelo další auto.

V pelhřimovském Velosportu Valenta jsou s trochu nadsázky vytížení natolik, že nemají čas ani odpovědět. „Nyní je čekací lhůta přibližně týden, ale na začátku prázdnin to bylo až čtrnáct dní,“ objasnil mechanik Petr Valenta. Ač neradi, museli už několik předem neobjednaných cyklistů odmítnout. Malou výhodou v této situaci mohlo být, pokud měl zájemce o servis kolo zakoupené v této prodejně. To je ostatně obvyklá praxe ve většině cykloservisů.

Zatímco v některých obcích se na opravu jízdního kola čeká déle než na opravu auta, ve Veloservisu v OD Alej v Havlíčkově Brodě jsou rychlí. „Servis děláme do tří dní. Objednání se využívá spíše na garanční prohlídky, které nebývají příliš složité. Neodmítneme ani cyklistu, který přijde s prázdnou duší nebo přetrženým řetězem, to většinou opravíme do hodinky,“ řekl mechanik Jan Kopřiva. I on přiznal, že nejvíce plno měli v servisu zhruba před měsícem a nyní už je situace lepší.

Ani cyklisté jezdící ve Vysočina Aréně nemusí kvůli technickému problému hned domů. Sun´s café Test centrum totiž kromě půjčování kol a dalšího sportovního vybavení zvládá i servis kol. „Děláme menší servis, spíše dojezdový, ale snažíme se vyhovět všem cyklistům, kteří k nám přijdou,“ přibližuje Petr Holek.

Stejně jako o servis, i o půjčování kol se zájem mírně zvedá. Zatím však není bezpodmínečně nutné využít rezervační systém. „Zhruba devadesát procent zájemců dostane kolo ve své velikosti i bez objednání a přibližně sedmdesát procent cyklistů si může půjčit kolo, které si předem vyhlídli,“ dodal Holek.