Studenti tam totiž, a to doslova a do písmene v přímém přenosu, viděli střet lokomotivy s figurínou člověka či osobním automobilem. Poznali také, co dokáže s autem na kolejích udělat rozjetý vagon.

To vše v rámci bezpečnostně preventivní akce Šťastný návrat domů, kterou tam pro ně připravily BESIP,  České dráhy a Správa železniční dopravní cesty ve spolupráci se všemi složkami Integrovaného hasičského systému Kraje Vysočina.

K naprosté autentičnosti předvedených tragických kolizí přispěli i figuranti, kteří se ujali rolí zraněných a také usmrcených osob.

„Důvod, proč BESIP a České dráhy k této akci přistoupily, je více než jasný. Jsou jím   bohužel časté střety lidí s drážními vozidly, ke kterým na Vysočině dochází," uvedl Martin Stejskal, krajský koordinátor BESIPu v Kraji Vysočina. Stejskal dodal, že v loňském roce viděli podobnou akci středoškoláci z Jihlavska a na podzim ji uvidí i studenti z okresu Žďár nad Sázavou. „V Jihlavě proběhla stejná akce jako tady v Havlíčkově Brodě. Ve Žďáru ale bude dramaturgie poněkud jiná. Nasimulujeme tam střet vlaku s plně obsazeným autobusem," poznamenal Stejskal.

Autentické ukázky

Úvodní ukázkou včerejšího dopoledne bylo porovnání brzdné dráhy osobního auta a lokomotivy za sucha a za mokra.

„Za sucha zabrzdí automobil jedoucí rychlostí patnácti  kilometrů v hodině ve vzdálenosti jedenácti a půl metru. Lokomotiva to zvládne až po třiadvaceti metrech," sdělil přihlížejícím policista Martin Dušek. „Ovšem za mokra se při stejné rychlosti prodlouží brzdná dráha auta o tři metry a lokomotiva potřebuje k zastavení již pětačtyřicet metrů," pokračoval Dušek.

Další ukázkou byla simulace střetu lokomotivy s plně obsazeným osobním autem (ve skutečnosti k ní samozřejmě vůbec nedošlo, lokomotiva zastavila těsně před autem s posádkou).  Při ní organizátoři podrobně vysvětlili a názorně také ukázali, jak v těchto případech, většinou s tragickými následky,  postupují jednotlivé složky Integrovaného záchranného systému.

„Musím uznat, že to všechno bylo dost autentické. Napomohli tomu i maskovaní figuranti. Ta iluze byla dokonalá, a když se na místě nehody objevili i pracovníci pohřební služby s rakví, do které jakoby usmrceného mladíka uložili, běhal mi mráz po zádech," svěřila se studentka Jana Málková z Havlíčkova Brodu.

S velkým zájmem se všichni účastníci podívali i na závěrečnou ukázku. Z bezpečné vzdálenosti sledovali, jak lokomotiva jedoucí rychlostí zhruba dvacet kilometrů v hodině před sebou roztlačila vagon s cisternou a ten pak „pustila" do osobního auta stojícího na kolejích. Co následovalo, vidíte na jedné z fotografií v galerii.

Na přejezdech umírali lidé

Páteční bezpečnostně preventivní akce se zúčastnil i starosta Havlíčkova Brodu Jan Tecl.

„Jde o velmi přínosnou a potřebou akci. Je dobře, že především mladí lidé viděli, jak jsou nehody na železnici nebezpečné," konstatoval Tecl a připomněl některé havárie s tragickými následky, k nimž na Havlíčkobrodsku, respektive na Vysočině, letos na železnici došlo.

Jen v březnu vyhasly dva lidské životy při střetech vlaků a osobních aut na železničních přejezdech. 20. března zahynula ve Vladislavi na Třebíčsku  čtyřiapadesátiletá žena, o čtyři dny později zase sedmatřicetiletý řidič v Chotěboři.