Ještě v sobotu finišovaly poslední drobné práce před spuštěním provozu, především kompletní úklid komunikace. Tím ale práce na dokončení obchvatu nekončí. „Kolem obchvatu postupně vysazujeme desítky listnatých stromů, hlavně habry, lípy a javory,“ upřesnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jiří Veselý.

Zdůraznil, že otevření obchvatu je slavnostní událost pro všechny, kteří se na výjimečné stavbě podíleli. Začátek akce je o půl čtvrté odpoledne. Po šesté večer si už řidiči mohou obchvat projet. Deník si ho prošel v sobotu devátého prosince.

Bez diskuse vynikající zpráva. To říká k otevření obchvatu starosta Havlíčkova Brodu Zbyněk Stejskal a dodal, že ke spokojenosti obyvatel Havlíčkova Brodu ještě něco chybí. „Propojení s plánovaným obchvatem kolem Šmolov, který by vyřešil dopravní zátěž na Humpolecké,“ doplnil. O jihovýchodní obchvat se vedení města snažilo desítky let.

Jiří Baloun provozuje v Havlíčkově Brodě autodopravu. „Obchvat vypadá pěkně, ale počkám, až na skutečný provoz. Mám pár postřehů, konkrétně k části Humpolecká, kde doprava povede přes město. Nevím, jak rychle dokážou řidiči na tamní křižovatce odbočit, obávám se kolon,“ řekl Deníku.

Vyjádření senátora a bývalého starosty Havlíčkova Brodu Jana Tecla:

Vyjádření bývalého starosty Havlíčkova Brodu Jana Tecla. | Video: Deník/Štěpánka Saadouni

Josef Tesař je předseda osadního výboru Mendlova Ves. „Jihovýchodní obchvat určitě zmírní provoz přes Brod, hlavně co se týče nákladní dopravy,“ poznamenal Tesař a dodal, že řidiči osobních aut, jako on, budou dál jezdit přímo přes Jihlavskou a Lidickou ulici. „Mendlova Ves hlavně čeká, že až bude průjezdný jihovýchodní obchvat, dojde na stavbu kruhového objezdu u Svatého Kříže, jak slibovalo Ředitelství silnic a dálnic. Sníží to u nás riziko nehod,“ zdůraznil.

Jeden a půl miliardy

Kvůli spuštění jihovýchodního obchvatu jsou také dokončené úpravy na severovýchodní obchvatu u Masarykovy ulice. Protože tam lze očekávat hustý provoz. Otazníky u některých řidičů vyvolává několik semaforů. Jeden hned na příjezdu do města od Kolína naproti benzinové stanici, další přímo na obchvatu naproti sídlišti Výšina, třetí je u supermarketu Albert. „Já na Žižkově bydlím, jestli tam nebudou semafory, hrozí při odbočení doleva riziko srážky,“ reagoval jeden z obyvatel sídliště, Libor Veselý.

Nový obchvat okomentovala i bývalá ředitelka vysočinského ŘSD Marie Tesařová:

Vyjádření bývalé ředitelky vysočinského Ředitelství silnic a dálnic SD Marie Tesařové. | Video: Deník/Štěpánka Saadouni

Jihovýchodní obchvat Brodu začalo Ředitelství silnic a dálnic stavět v roce 2019. Stál 1,6 miliardy korun bez daně. Měří 4,12 kilometru. Na trase je deset mostů, podchod a dvě mimoúrovňové křižovatky. Silnici odděluje od okolní přírody vysoké hrazení, které má chránit obojživelníky z přilehlých mokřadů. Obchvat ve třech místech překlenuje železniční trať a v šesti místech místní toky včetně Sázavy a Šlapanky.

Náročný byl podle Veselého objem zemních prací. Na korbách nákladních aut skončilo 469 tisíc kubíků odkopané hlíny a v násypech jich dělníci použili 194 tisíc kubíků. Na vozovku položila stavební firma asfalt o objemu 40 tisíc tun. Stavba zažila i některá nemilá zdržení. Například loni to byl soudní spor s farmářem Miroslavem Hrtúsem, který proti trase obchvatu od začátku protestoval.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Řidiči musí dát pozor, Brod kvůli novému obchvatu změnil dopravní značení

Dopravní situace ulice Masarykova, nové značky už s kamiony nepočítají | Video: Deník/Štěpánka Saadouni