Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak rozvíjet MHD v Jihlavě? Co si myslí politici

Jihlava – Redakce Deníku dala možnost všem politickým subjektům zastoupeným v Zastupitelstvu města Jihlavy, aby se vyslovily k vizím rozvoje hromadné dopravy ve městě.

7.3.2015
SDÍLEJ:

Technici při práci v dílnách Dopravního podniku města Jihlavy. Foto: Deník/Libor Plíhal

Osloveni byli volební lídři s tím, že si mohou případně určit jiného stranického kolegu, který se za ně vyjádří. Využilo toho hnutí ANO a lidovci. Primátor Jihlavy Rudolf Chloupek (ČSSD) prostřednictvím svého sekretariátu slíbil odpovědět písemně, ale do stanoveného termínu redakce žádné vyjádření nedostala. Za ODS, koaličního partnera v radě města, odpovídal v rozhovoru náměstek primátora Jaroslav Vymazal. Lídryně Fora Jihlava a rovněž koaličního partnera v radě města Karolína Koubová telefonicky přislíbila, že odpověď pošle někdo pověřený, ale redakce ve stanoveném termínu žádné vyjádření neobdržela. Za opoziční TOP 09 se reakci zastupitele Romana Peschouta nepodařilo získat, ani když mu byla redakcí na jeho zastupitelský e-mail zaslána žádost v časovém rozmezí dvakrát.

ANO – odpovídal Dalibor Pituch, zastupuje hnutí ANO v městské komisi pro dopravu, hnutí ANO je v Zastupitelstvu města Jihlavy v opozici (redakčně upraveno)

K tomu, aby lidé nechali auto doma a do centra města nebo do zaměstnání jeli hromadnou dopravou, je nezbytný fungující systém MHD, to je blízká dostupnost hromadné dopravy, vedení linek v poptávaných trasách a odpovídajících intervalech, příznivé jízdné a komfort ve vozidlech a na zastávkách. Systém linek MHD usnul v minulosti, a nereaguje na aktuální potřeby města, a to je potřeba změnit. Napomoci by tomu měl připravovaný dopravní průzkum, ten předchozí v roce 2008 však potřebné změny nepřinesl. Chceme na to dohlédnout a přispět k tomu, aby výsledky současného průzkumu byly konečně impulzem pro zásadní a koncepční změnu linkového vedení podle potřeb obyvatel města.

-------------

KDU-ČSL – odpovídal Petr Piáček, místopředseda KDU-ČSL městské organizace Jihlava, KDU-ČSL je v Zastupitelstvu města Jihlavy v koalici s ČSSD, ODS a Forem Jihlava (redakčně upraveno)

Konkrétně nám jde o zavedení noční linky, po které volají občané města v anketách. Podle nás je to cenná služba pro občany a také prvek zvyšující bezpečnost v centru. Dále pak zavedení nastupování předními dveřmi ve večerních hodinách, tak jako je v to v některých jiných městech. Viděli bychom v tom snížení nákladů na revizory a lepší výběr jízdného.

MHD vnímáme jako službu občanům města, a ta musí mít jisté standardy a svoji kvalitu za rozumnou cenu. Aby MHD byla plně funkční, musí mít jasnou koncepci, která bude v souladu s celkovým návrhem dopravy. Tak, jak je nesrovnatelná celková doprava ve městě nyní a před deseti dvaceti lety, tak se musí vyvíjet i MHD. My tvrdíme, že je správný čas provést kvalitní průzkum tak, aby si MHD udržela své cestující a další přibyli. Cena tohoto průzkumu se pohybuje ve výši 1,5 procentních ročních nákladů na MHD z rozpočtu města. Chceme být dobrými hospodáři a vědět, že prostředky jsou vynaloženy správně a občané jsou s touto službou spokojeni.

Co se týká navýšení počtu cestujících, tak bychom se měli podle nás zaměřit na děti, mladé rodiny a občany důchodového věku, a ty, kteří nemají jinou možnost než využívat MHD. Zvláštní pozornost si podle nás zaslouží přespolní. Pokud bychom dokázali propojit MHD a autobusy regionální dopravy, tak se podle nás sníží počet aut dojíždějících do centra a do Jihlavy vůbec. To vše nám ale může ukázat dopravní průzkum.

Nabízí se nám zcela nový pohled, a to jsou zkušenosti z polských měst o velikosti Jihlavy, a u nás Frýdku-Místku, kde je MHD zdarma. Podařilo se jim díky tomuto snížit počet aut ve městě, a neúměrně nezvýšit náklady na MHD. Tyto pilotní projekty jsou nám velice sympatické, a chceme se proto také zaměřit na možnosti, jak snížit náklady na jízdné a provést celkovou analýzu jízdného a nákladů s tím spojených. I toto zapadá do dotazníkové akce spojené s průzkumem dopravy a možná přinese jasnou odpověď, že MHD zdarma by Jihlavě prospěla.

-------------

KSČM – odpovídal Pavel Šlechtický, volební lídr KSČM v Jihlavě a zastupitel města, KSČM je v Zastupitelstvu města Jihlavy v opozici (redakčně upraveno)

Rozvoj městské hromadné dopravy je pro nás rioritou. Bohužel vnímám, že řada občanů jezdí do práce a vozí děti do školy svými auty. V řadě případů je to pro ně lacinější než jet MHD. V trolejbusech převažují starší občané. Tento stav i vzhledem k tomu, že další pokračování stavby silničního městského obchvatu není v tomto volebním období reálné, je třeba výrazně změnit. Proto zastupitelé za KSČM budou navrhovat pro děti do 10 let MHD zdarma. Do budoucna bychom chtěli pro děti a mládež do 15 let bezplatnou MHD. Je třeba mladé lidi znovu naučit maximálně využívat MHD. Jízdné v MHD je v Jihlavě drahé, jeho zlevnění by ale asi v zastupitelstvu neprošlo. Je však aktuální, víme, že ve Vídni zlevnili městskou hromadnou dopravu a chystají se k tomu i v Praze.

V Jihlavě dosud převládal názor, že dotace dopravnímu podniku by neměla přesáhnout 50 procent jeho celkových nákladů. Považuji tento názor za nesprávný, dotace města dopravnímu podniku je jedna z nejnižších v republice. Posledním zastupitelstvem bylo schváleno milion korun na dopravní průzkum a nový model tras MHD. Podle mého názoru je prioritou dobré dopravní spojení průmyslových zón v Pávově a Hruškových Dvorech pokud možno přes sídliště Březinova, kde je největší koncentrace obyvatel města.

Další prioritou je spojení s nemocnicí a Domem zdraví. Nechceme, aby trolejbusová doprava byla vypuštěna z ulice Seifertovy, jde o linku B1, linka A ze Slunce by měla vést k Domu zdraví. Připravované prodloužení trolejbusové dopravy ulicí Vrchlického musí mít zastávky v blízkosti nemocnice.

Do doby zajíždění všech vlaků alespoň od Havlíčkova Brodu na městské vlakové nádraží není vhodné další spoje MHD do tohoto prostoru preferovat, ostuda s autobusovou linkou 6 již stačila.

Práce na novém modelu MHD v Jihlavě budeme pečlivě sledovat a požadovat, aby byla podrobena diskusi jihlavské veřejnosti.

Autor: Petr Šmergl

7.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Derby mělo jednoznačný charakter

Fotbalistům Pelhřimova se daří, po výhře nad Brnem jsou v tabulce I. ligy na fantastickém třetím místě.

Góly v přesilovkách a skvělá obrana přinesly cennou výhru

Jak odpovídali politici ve vysočinském Deník-Busu

Vysočina - Přinášíme vám vyplněný dotazník politických špiček z Vysočiny. Takto politici odpovídali na naše otázky v Deník-Busu před volbami v pátek 13. října.

Práce na nové silnici finišují

Pelhřimovsko - Řidiči, kteří cestují po nové silnici, která leží mezi Pelhřimovem a Božejovem, už mohou sjíždět ke všem obcím, jenž právě tato silnice ulevila od rušného provozu.

Nebezpečná silnice: Na tahu Jihlava - Havlíčkův Brod se zranilo čtrnáct lidí

Vysočina - Hlavní silniční tah z Havlíčkova Brodu do Jihlavy se stal v pondělí kritickým místem. Během jediného dne tam došlo ke dvěma vážným dopravním nehodám. Zranilo se při nich 14 lidí.

Radek Koten (SPD): Jako jediná strana prosazujeme přímou demokracii

Vysočina /ROZHOVOR/ – Lídrem vysočinské kandidátky SPD (Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamura) je v nadcházejících volbách do Poslanecké sněmovny Radek Koten. „Proč by nás měli lidé volit? Protože my máme odvahu říkat pravdu. Pojmenováváme věci tak, jak jsou. Neschováváme problémy za rádoby korektní slovíčka,“ říká politik z Vojnova Městce na Žďársku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení