Vlaky objednané Krajem Vysočina budou jezdit o víkendech a svátcích, a to od velikonočních svátků do Dušiček. „V krajském rozpočtu je za tímto účelem vyčleněno 683 tisíc korun. Provoz vlaků bude zaveden nejpozději s červnovou změnou jízdního řádu,“ oznámil radní Kraje Vysočina pro oblast dopravy Jan Hyliš.

Jako důležitý krok pro stabilizaci trati a rozvoj regionu to vnímá místostarosta Jemnice Petr Novotný. „Je to velký krok kupředu. Znamená to pro nás jistotu, že nám z ní během následujících nejméně pěti let nikdo neudělá cyklostezku,“ těší Novotného.

Právě na pět až deset let chce Kraj Vysočina uzavřít smlouvu s vítězem výběrového řízení, společností Railway Capital. Ta na dráhu nasadí osvědčený motorový vůz řady 810, se kterým jezdila v minulých letech do Jemnice o letních víkendech. Právě fakt, že na jemnické dráze již společnost v minulosti působila, jí pomohl uspět ve výběrovém řízení. „Naší výhodou je, že v Jemnici máme z našich letních provozů vybudováno základní zázemí, což samozřejmě snižuje provozní náklady. Navíc poměrně detailně známe potenciál tratě,“ potvrdil ředitel Railway Capital Jan Šatava.

Zastavit prodej trati

Aby jistota zachování trati pro budoucnost byla úplná, je potřeba ještě vyřešit se SŽDC prodej trati, u kterého právě v těchto dnech probíhá druhé kolo. „Trať už je nabízena na prodej od 29. listopadu za 8,37 milionu korun. Nabídka končí 28. února 2018. O plánované objednávce dopravy nemáme žádné oficiální zprávy. Nicméně, na nového případného majitele dráhy přejde smluvní povinnost umožnit provozování dráhy po dobu pěti let od data prodeje,“ informoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Jednání se SŽDC by mělo začít nyní. „Starosta se obrátí na kraj, zda by mohl pomoci apelovat na SŽDC se stažením nabídky prodeje trati,“ potvrdil místostarosta Novotný.

O víkendech a svátcích objedná kraj tři páry vlaků denně. Zkrátka by však neměli přijít ani cestující ve všední dny. „Pro pracující a školáky bude připravena od roku 2019 poměrně hojná obslužnost ve všední dny na trase Dačice - Jemnice - Třebíč. Skoro každou hodinu autobus na oba směry. Pravda, víkendy budou slabší, ale to právě nahradí naše trať,“ sdělil Novotný.

Jako důležitý přínos trati pro rozvoj regionu vidí místostarosta také možnost nákladní dopravy. „Dřevo vytěžené po kůrovcové kalamitě nám již jezdí po železniční trati. Místo, kde byl dříve Opametal, zakoupily odpady Čech - Odpady. Budou se zde zpracovávat odpady a i ty by měly být z velké části přepravovány po trati. Díky železnici naším komunikacím ubude několik kamionů. I to je obrovské plus,“ připomněl místostarosta.

Objednání víkendových vlaků Krajem Vysočina by nemělo znamenat, že z jemnické dráhy zmizí oblíbený výletní vlak Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě. „Určitě budeme nadále jednat se spolkem a nadále je budeme podporovat, i finančně. Výlet turistickým vláčkem je trochu něco jiného než dopravní obslužnost jako taková. Jako nadstavba je to výborné,“ dodal Novotný.